Nino Rota i jego muzyczny styl

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 12:00
Podczas audycji słuchaliśmy muzyki Nino Roty, kompozytora najbardziej znanego jako twórca muzyki filmowej, który pisał także muzykę autonomiczną, nieprzeznaczoną dla kina.
Nino Rota przyjaźnił się z reżyserem Federico Fellinim i przez lata tworzył muzykę do jego filmów
Nino Rota przyjaźnił się z reżyserem Federico Fellinim i przez lata tworzył muzykę do jego filmówFoto: Keystone Pictures USA/Zuma Press/Forum

- W dzisiejszych czasach muzyka filmowa robi, jak wszyscy wiemy, ogromną karierę - zaczął zapowiedź swojej audycji Waldemar Malicki. - Przyjeżdżają twórcy owych niezwykłych melodii, które doskonale pamiętamy i chcemy je znowu usłyszeć. Okazuje się później, np. w twórczości Ennia Morricone, że tacy kompozytorzy, jak on w szczególności, pisali również muzykę autonomiczną, która jest zupełnie inna, awangardowa i w zasadzie - dla normalnego filmowego słuchacza - nie do strawienia - wyjaśniał.

Jak stwierdził, zupełnie inaczej ma się sprawa z muzyką Nino Roty. Ten włoski twórca pisał muzykę w jednorodnym stylu, bez względu na to, czy komponowana była z myślą o kinie, czy o filharmonii.

- Zapraszam państwa serdecznie na spotkanie z tym kompozytorem - stwierdził prowadzący audycję.

O audycji:

Całą istniejącą muzykę da się podzielić na najróżniejsze sposoby: instrumentalna/wokalna, poważna/rozrywkowa, dobra/zła. Ale może najistotniejszym podziałem jest ten na muzykę obecną, komponowaną dla nas przez współczesnych nam twórców, oraz na muzykę dawniejszą, pisaną dla ludzi, których już nie ma?

Kontekst tej pierwszej jest nam z natury rzeczy bardziej lub mniej znany, zupełnie inaczej ma się sprawa z muzyką dawniejszą.

Mamy prawo jej nie rozumieć. Kiedy ją tworzono, wszystko było inne. Sale były inne, instrumenty były inne, nawet powozy nie miały jeszcze klimatyzacji. Jeżeli spróbujemy ją odczuć, ufając wyłącznie naszej wrażliwości, wiele istotnych szczegółów może nam umknąć. A szkoda, bo mogliśmy już ponieść pewne koszty: bilet, fryzjer, abonament na Mezzo.

Dlatego zapraszamy Państwa do audycji, w której postaramy się wspólnie te szczegóły zauważyć. A potem z satysfakcją stwierdzić: Wiem, więc słyszę.


Posłuchaj
117:21 2023_02_18 10_00_22_PR2_Upior_w_Eterze.mp3 Nino Rota i jego muzyczny styl (Upiór w eterze - Waldemar Malicki Show/Dwójka)

 

Zobacz wideo:

[You Tube Dwójki]

***

Tytuł audycji: Upiór w eterze - Waldemar Malicki Show

Prowadził: Waldemar Malicki

Data emisji: 18.02.2023

Godzina emisji: 10.00

mg/mo


Czytaj także

Wojciech Kilar: "bawię się muzyką, instrumentami, dźwiękami"

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2023 05:45
- Miałem taki okres po studiach, w którym przez 5 lat nie napisałem żadnego samodzielnego utworu. Powrót do komponowania związany był z pracą w filmie, którą zacząłem przed rokiem 60. Zostałem jakby zmuszony przez film do komponowania i to mnie z czasem ośmieliło, bo zdałem sobie sprawę, że jednak jestem kompozytorem - mówił w 1971 roku w Polskim Radiu Wojciech Kilar. Dziś mija 10. rocznica śmierci tego wybitnego kompozytora.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Aleksander Dębicz zapowiada swoją płytę "Sideways"

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2022 09:00
- Kiedy gram swoją muzykę albo muzykę improwizowaną, jest to kapitalne uczucie, ale nie ma tu elementu zaskoczenia, kiedy pierwszy raz słyszę na żywo to, co sobie wyobraziłem - tak pianista i kompozytor Aleksander Dębicz mówił o pracy nad powstającą właśnie płytą "Sideways".
rozwiń zwiń