J-jazz vs K-jazz

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 07:00
Japonię i Koreę łączy wiele, ale też wiele dzieli. W ostatnim czasie dużo mówi się o chłodnych relacjach obu państw oraz o K-popie, który podbija listy przebojów na całym świecie – w samej Japonii wyprzedzając w rankingach sprzedaży nawet albumy artystów J-popowych. W "Nocnej strefie" zostawiliśmy jednak pop, a także wszelkie spory gospodarcze oraz polityczne. Areną japońsko-koreańskiego pojedynku była scena jazzowa.
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: PR2

Posłuchaj
114:09 2021_05_31 23_00_36_PR2_Nocna_strefa.mp3 J-jazz vs K-jazz (Nocna Strefa/Dwójka)

W subiektywnym przeglądzie jazzu z obu krajów pojawiły się nagrania dawne, zapomniane i te najnowsze. Wśród nich znakomity album "Cat" puzonisty Hiroshiego Suzukiego; płyta Korea Jazz Quintet ’78 (uznawana za pierwsze modernjazzowe nagranie powstałe w Korei) oraz najnowszy album koreańskiej perkusistki SooJin Suh (znanej z występu z Near East Quartet na płycie ECM).

Wreszcie sięgnęliśmy po oręż tradycyjny, czyli instrumenty takie jak flety shakuhachi i daegeum, bębny taiko i janggu oraz cytrę koto. W świecie jazzu zagościły one już dawno temu. Wśród nagrań, których słuchaliśmy, znalazła się rewelacyjna płyta "Silver World" z 1974 roku, nagrana przez mistrza gry na shakuhachi Hozana Yamamoto oraz m.in. Gary'ego Peacocka.

Playlista:

  1. Toshiko Yonekawa – Sōran Bushi [LP „Wamono A To Z Vol. I (Japanese Jazz Funk & Rare Groove 1968-1980)”, 180g 2020]
  2. Masabumi Kikuchi – 銀界 (Silver World), wyk. Hozan Yamamoto, Gary Peacock, Masabumi Kikuchi, Hiroshi Murakami [LP „銀界 (Silver World)”, Philips 1971]
  3. Kim Oki – 5wol-ui Hyeongje [„The Great Root”, Kim Oki 2016]
  4. Yoshiya Jun, Ryu Bok Sung, Lee Sang Kang, Sung-Jin Lee – Daegeumgwa Bong-go [CD „Minsog-aggwa Jjaejeu”, Oasis Records 1986]
  5. Hiroshi Suzuki – Romance [CD „Cat”, Columbia, Deep Jazz Reality 2014 / Columbia 1976]
  6. Hiroshi Suzuki – Kuro To Shiro [CD „Cat”, Columbia, Deep Jazz Reality 2014 / Columbia 1976]
  7. Lee Pan Geun & The Korean Jazz Quintet '78 – Bi Nae-Ri-Neun Bam-E: Rainy Night In Gerogia [LP „Lee Pan Geun & The Korean Jazz Quintet '78 ‎– Plays Arirang & Other Assorted Classics”, Beatball 2018]
  8. Soojin Suh – Jung-Ak [„Roots To Branches”, Soojin Suh 2021]
  9. Soojin Suh – Colorist II – Rain Drops [„Colorist”, Soojin Suh 2020]
  10. Near East Quartet – Galggabuda [CD „Near East Quartet”, ECM 2018]
  11. Toshiyuki Miyama & The New Herd – カッパ渡来の地 [LP „Tsuchi No Ne”, Beatball 2021 / Columbia 1973]
  12. The MIYUMI Project – Now [„Best of the MIYUMI Project”, FPE Records 2020]
  13. Ryo Fukui – Mellow Dream [CD „Live At Vidro ‘77”, Solid Records, Deep Jazz Reality 2021]

 

Okładki płyt Okładki płyt

***

Tytuł audycji: Nocna strefa (strona audycji na Facebooku: www.facebook.com/NokturnDwojka)

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 31.05.2021

Godzina emisji: 23.00

Czytaj także

W "Pardon, To Tu" muzycy szukają się na ścianie

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2014 17:00
- Najważniejsze dla nas było pierwsze sto koncertów, na które nikt nie przyszedł - mówił w Dwójce Daniel Radtke, twórca warszawskiego klubu "Pardon, To tu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Franciszek Pospieszalski: Charles Mingus cały czas zaskakuje

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2021 19:20
- Jakieś siedem lat temu dostałem płyty Charlesa Mingusa pod choinkę i co jakiś czas do nich wracałem. Są dla mnie wyjątkowe, bo rzadko spotyka się albumy, na których bebop połączony jest z bardzo dowolną improwizacją. A tutaj następują gwałtowne zmiany charakterów, temp i klimatów - mówił Franciszek Pospieszalski, lider zespołu Charles Mingus Group, który w piątek (21.05) zagra w Dwójkowym cyklu Jazz.PL.
rozwiń zwiń