Dwójka na Pikniku Naukowym. Woda jako siła napędowa cywilizacji

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2022 09:00
- Woda odgrywała także w kulturze zawsze bardzo istotą rolę. Wielkie rzeki były osiami powstawania i rozwoju cywilizacji, były też rzeki święte, wokół których budowały się wielkie religie. Woda to także temat rozmaitych mitów, podań, legend, woda to inspiracja wielu dzieł kultury,w tym także dzieł muzycznych - mówił Andrzej Sułek, otwierając plenerowe studio Dwójki podczas Pikniku Naukowego.
Studio plenerowe radiowej Dwójki na Pikniku Naukowym
Studio plenerowe radiowej Dwójki na Pikniku NaukowymFoto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

Czy kropla wody może lewitować? Co wspólnego mają małże z kranówką? Jak to się dzieje, że glony świecą? Czy prarekiny miały zdrowe zęby? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można było otrzymać w sobotę 21 maja podczas 25. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, na którym była obecna również radiowa Dwójka. Plenerowe studio naszej anteny działało od godz. 15.00 do 17.00.

Tematem 25. Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik była woda. Dla nas była to doskonała okazja, by przywołać wakacyjne wspomnienia z podróży, które odbyliśmy podczas akcji "Dwójka na miejscu. Z biegiem lat, z biegiem rzek": ponownie wybrać się w rejs katamaranem po Warcie, odwiedzić Odrarium czy Warszawskie Filtry, podziwiać przyrodę nad Bugiem czy Wyspę Młyńską na Brdzie. Podczas naszej plenerowej audycji przypomnieliśmy nagrania z tamtego czasu.

Goście w studiu plenerowym Dwójki

Poza tym spotkaliśmy się z Dariuszem Bartoszewskim, varsavianistą i autorem "Warszawskiego przewodnika wiślanego"; dziennikarka i kulturoznawczyni Ewa Pluta opowiedziała o tym, jak przedstawiano wodę w kulturze; zastanawialiśmy się także, jak miasta wykorzystują bliskość rzek pod względem architektury i urbanistyki. O atrakcjach 25. Pikniku Naukowego opowiedział natomiast Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik.

Czas umiliły nam kompozycje, w których także nie zabrakło odniesień do wody…

Czytaj też:

Woda jako źródło życia

Woda to źródło życia. Niestrudzenie krąży w środowisku, zmieniając stan skupienia. Te same cząsteczki, które teraz tworzą ocean, parę miesięcy później mogą znaleźć się w pokrywie śnieżnej gór. Woda jest w powietrzu, w glebie, w naszym organizmie. Brak dostępu do czystej wody to niebezpieczeństwo dla całej cywilizacji. Zbyt duża jej ilość wywołuje z kolei spustoszenie i budzi grozę.

Zagadnienia związane z wodą są przedmiotem niezliczonych badań naukowych. Dotyczą wielu obszarów naszej wiedzy – od filozofii, badań społecznych, historii, poprzez geofizykę, hydrologię, fizykę, modelowanie matematyczne, geografię, botanikę, nauki rolnicze, inżynieryjne, do medycyny, a nawet astrofizyki. Ta ogromna różnorodność pokazuje, jak ważną rolę odgrywa woda i jak wielki jest jej potencjał badawczy.

115:01 2022_05_21 15_00_01_PR2_Dwie_do_setki.mp3 25. Piknik Naukowy Polskiego Radia pod znakiem wody (Dwie do setki/Dwójka)

Lewitujące krople wody i świecące glony

Na pikniku każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Było można konstruować łodzie, łowić kostki lodu, tworzyć rozkwitające papierowe kwiatki i łapacze mgły. Zwiedzający przyjrzeli się lewitującym kroplom wody i zajrzą do ich wnętrza. Można było obejrzeć pod mikroskopem wodę prosto z Wisły i stworzyć własne lampy ze świecących glonów. Chętni skakali po wodzie, wchodzili do wielkiego ucha i przekonywali się, czy sejsmograf rejestruje tupanie.

Czytaj też:

Podczas pikniku było można uzyskać również odpowiedzi na pytania: "czy ryba może pływać w miodzie?" i "co łączy plazmę oraz kawę?". Tylko podczas tej naukowej imprezy możliwa była podróż na leśną polanę, bagno, a nawet Spitsbergen. Nadarzyła się też okazja, by obejrzeć najnowsze wynalazki – superpłetwy, jadalne opakowania, prototypy technologii oczyszczania wody, a także rozwiązania stosowane w medycynie i diagnostyce. Nie zabrakło scenicznych pokazów naukowych.

Podczas nich uczestnicy mogli wsiąść do chemicznej lokomotywy, poznać fale samotne i towarzyskie oraz dowiedzieć się, jak piją drzewa. Goście specjalni Pikniku Naukowego opowiedzieli o własnych badaniach i przybliżyli zagadnienia związane z tematyką imprezy.

Tytuł audycji: Dwie do setki

Prowadzili: Paweł Siwek i Andrzej Sułek

Data emisji: 21.05.2022

Piknik Naukowy. Ile wody jest w naszym ciele?

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2022 19:14
Już w najbliższą sobotę (21 maja) odbędzie się 25. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Jego tematem jest woda. Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej sprawdzi, ile jest jej w nas.