Studenci troszczą się o klimat. Mają oczekiwania wobec swoich uczelni

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2023 09:47
Wyniki raportu "Studenci wobec zmian klimatu" pokazują, że 75 procent studentów deklaruje, że tematyka zmian klimatu jest dla nich ważna. Niestety samo zainteresowanie tym tematem nie przekłada się na działanie, dlatego tylko 19 procent studentów angażuje się w aktywności, które uwzględniają edukację dla klimatu. Jaka jest tu rola uczelni wyższych?
Studenci całego świata głośno walczą o klimatyczną przyszłość naszej planety. Polscy żacy też widzą potrzeby zmian, także na uczelniach.
Studenci całego świata głośno walczą o klimatyczną przyszłość naszej planety. Polscy żacy też widzą potrzeby zmian, także na uczelniach. Foto: Shutterstock/Pierre Banoori
  • Ukazał się raport "Studenci wobec zmian klimatu". Aż 75 procent żaków deklaruje, że temat klimatu i ekologii jest dla nich ważny. 
  • Ekologia w programie studiów i na uczelniach. Jakie są oczekiwania studentów. 
  • Studenci temat kryzysu klimatycznego chcą widzieć w programie ich studiów, również medycyny czy polonistyki. 
  • Lęk o przyszłość dotyka ponad połowę studentów. Mówi się już o depresji klimatycznej.
  • Ważne dla żaków jest też praktyczne podejście do tematów ekologicznych. 

Ukazał się raport "Studenci wobec zmian klimatu", autorstwa naukowców z Uniwersytetu Śląskiego. Pokazuje on, że temat kryzysu klimatycznego mocno frapuje żaków. Aż 75 procent z nich podkreśla, że ta tematyka jest dla nich ważna. Na ich potrzeby częściowo odpowiadają też uczelnie, ale studenci mają dużo więcej pomysłów i oczekiwań. 

Ekologiczne rozwiązania na uczelni i w programie studiów

- Temat zmian klimatu to pewna nowość na uczelniach. My obie pracujemy na wydziale humanistycznym, gdzie proponujemy studentom zajęcia z zakresu humanistyki środowiskowej, mają też możliwość uczestniczenia w zajęciach terenowych - mówi dr Anna Guzy, współautorka raportu. - Na innych wydziałach ta tematyka zmian klimatów jest od zawsze wpisana w programy. Studenci chcieliby jednak więcej i bardziej praktycznie. Oni stawiają na działania. Oczekują rozmów z ekspertami, a także wysłuchani ich pomysłów - dodaje. 


Posłuchaj
15:07 czwórka reset 10.07.2023.mp3 O raporcie "Studenci wobec zmian klimatu" opowiadają jego autorki (Reset/Czwórka)

 

Jedno z pytań ankiety skierowanej do studentów, a poprzedzającej raport badaczy, dotyczyło nieekologicznych działań jakie żacy widzą na swojej uczelni i pomysłów na dobre praktyki. - Padło morze propozycji np. stworzenie jadłodzielni, stołówek z opcją wege, jako główną propozycją dań. Chcieli by mieć też wpływ na to, co sprzedawane jest w automatach - wymienia naukowczyni.  

Zielone zawody przyszłości

Studenci wszelkich kierunków widzą potrzebę edukacji klimatycznej, chcą kształcić się w kierunku przyszłości, chcą przygotowywać się do zawodów opartych o miękkie, zielone kompetencje, ale także o twardą wiedzę klimatyczną. Zauważają znaczenie takich zawodów jak architekci zieleni, specjaliści od miejskich wysp ciepła, energetyki odnawialnej, zarządzania zasobami naturalnymi. 

Oni oczekują nowoczesnego kształcenia. W toku edukacji akademickiej klimatycznej podkreślają, że mają mało zajęć z zakresu problematyki kryzysu klimatycznego - zauważa dr Magdalena Ochwat, współautorka raportu. - Aż 65 procent ankietowanych żaków zwraca uwagę, że edukacji klimatycznej nie mieli w ogóle w szkole wyższej. A oni jej chcą i pragną by była połączona z ich specjalnością, np.:

  • lekarze - tu potrzebna jest wiedza klimatyczna z obszaru zdrowia, wpływie smogu,
  • poloniści, humaniści - chcą wiedzieć jak na nowo interpretować teksty kultury np. "W pustyni i w puszczy" w kontekście środowiskowym, by przez literaturę i kulturę zainteresować młodych klimatem.

Oni chcą, by ta wiedza nie była obok, a w relacji z głównym obszarem zainteresowań - dodaje. 

Depresja klimatyczna. Obawy przed przyszłością

Raport wykazał, że aż 60 procent polskich studentów odczuwa lęk o przyszłość. Martwią się kryzysem klimatycznym. Zauważają groźne sytuacje środowiskowe i to, że z roku na rok ich przybywa. - Zjawiska pogodowe, które obserwujemy i odczuwamy napawają ich lekiem o przyszłość. Mówi się już o depresji klimatycznej - zwraca uwagę gość Czwórki. 

Nie tylko idee, ale i działanie. Dla planety

Studenci zauważają nieekologiczne sytuacje na uczelniach. Nie jest ich dużo, ale można je ogólnie określić jako marnotrawienie, nieoszczędzanie, które ujawnia się w przegrzewaniu sal szkoły wyższej czy w niegaszeniu światła. Dostrzegają instalowane panele woltaiczne, dystrybutory wody - bo i współczesna uczelnia się zmienia. 

- Studenci stawiają na konkretne działania. Mówią o segregacji śmieci, używaniu wielorazówek, ubrań z drugiej ręki - tych działań jest sporo - wymieniają goście Piotra Firana. - To też ważny sygnał dla władz uczelni, że również kształcenie akademickie powinno dużo bardziej koncentrować się na tych elementach, ekologicznych, klimatycznych, środowiskowych. 

Dr Anna Guzy i dr Magdalena Ochwat widzą zmiany w środowisku akademickim i potrzebę odpowiedzi na oczekiwania studentów.  

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: dr Anna Guzy, dr Magdalena Ochwat (Uniwersytet Śląski)

Data emisji: 10.07.2023

Godzina emisji: 17.13

pj

Czytaj także

Energia odnawialna - młodzi widzą w niej potencjał

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2023 17:53
Według badań CBOS z 2022 roku wśród Polaków poparcie dla odnawialnych źródeł energii wzrosło aż do 75 proc. Niemała tu zasługa młodych, którzy doceniają potencjał odnawialnej energii, a swoją wiedzę o niej przekazują dalej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miejskie wyspy ciepła. Jak im zaradzić i uciec od gorąca?

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2023 11:40
Zmiany klimatyczne dotyczą całej planety. W miastach powstają tzw. wyspy ciepła, które w połączeniu z falami upałów dla wielu mogą być niebezpieczne. Polska Agencja Kosmiczna zleciła analizy wysp ciepła dla pięciu dużych polskich miast. Gdzie jest najgoręcej i jak sobie z tym poradzić?
rozwiń zwiń