Europejski bilet kolejowy - jak z nim zwiedzać Europę?

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2023 10:30
Interrail Global Pass to europejski bilet kolejowy, który pozwala na podróż po 33 krajach Europy. Michał Szymajda kupił taki bilet i ruszył w drogę. W Czwórce zdradza gdzie pojechał, ile to kosztowało i jak rezerwował miejsca w pociągach, które wybrał. 
Interrail Global Pass to europejski bilet kolejowy, który pozwala na podróż po 33 krajach Europy.
Interrail Global Pass to europejski bilet kolejowy, który pozwala na podróż po 33 krajach Europy. Foto: Shutterstock/SCStock
  • Bilet Interrail Global Pass to świetny sposób, by koleją zwiedzić całą Europę.
  • Interrail Global Pass ma wiele opcji. Wybieramy go dostosowując do swoich planów, terminu podróży. 
  • Od czego zależy cena europejskiego biletu kolejowego. Jaką opcję wybrać?
  • Michał Szymajda wykupił europejski bilet w promocji. Ruszył z Gdańska, a dotarł aż na Sycylię. 
  • Bilet Interrail Global Pass to opcja, która się opłaca. Pozwala zaoszczędzić na podróżowaniu przez drogie kraje. 
  • Rezerwacja miejsc w europejskich pociągach. Z aplikacją to proste. 
  • Na tym bilecie pojedziemy do 33 krajów kontynentu, ale nie pojeździmy po Albanii.
  • Jak zorganizować noclegi podczas europejskiej podróży?

Świetnym sposobem by poczuć wolność podróżowania i zaoszczędzić pieniądze jest bilet Interrail Global Pass - to abonament na kolej europejską. Europejski bilet kolejowy umożliwia nielimitowane podróże po 33 krajach Europy. 

- Interrail ma swoje różne wersje. Może być biletem na całą Europę (wspomniane 33 kraje), ale ma też wersje na jeden kraj, albo np. trzy kraje Beneluksu, na Europę Zachodnią, Europę Środkową czy Bałkany - opowiada Michał Szymajda z portalu rynekkolejowy.pl, który wykupił bilet na europejską podróż koleją na dwa miesiące. - Ten abonament można wykupić na konkretny termin. Ja kupiłem na 2 miesiące, ale może być to miesiąc a nawet tydzień. Jest też opcja siedmiu przejazdów w ciągu miesiąca, albo 14 w ciągu dwóch miesięcy. Z tego względu bilet ma różne ceny - wyjaśnia. 

Ile kosztuje Interrail Global Pass? 

Ceny europejskiego biletu kolejowego są zmienne. W sezonie letnim wcale nie najtańsze. Rozmówca Jeremiego Angowskiego poleca sprawdzać oferty jesienią i zimą, bo wtedy zarządzający tym systemem biletowym wprowadzają różne zniżki, nawet po 10-20 procent. 


Posłuchaj
08:23 czwórka reset 12.07.2023 kolej.mp3 Jak korzystać z biletu Interrail Global Pass? (Reset/Czwórka)

 

- Ten sposób podróżowania polecam tym, którzy maja sporo czasu i chcieliby spróbować innej formy podróżowania, innej niż lot z punktu A do B - mówi Michał Szymajda. - To wyjątkowa podróż przez Europę, zwłaszcza dla tych, którzy szukają przygody. Mogę go też polecić studentom. Oni mają zniżkę na ten bilet, podobnie osiemnastolatkowie, którzy taki bilet mogą nawet zdobyć za darmo w ramach jednej z kampanii Unii Europejskiej. 

Podróż koleją przez Europę

Michał Szymajda swój bilet kupił w promocji z okazji 50-lecia tego europejskiego biletu. Za otwarty bilet kolejowy na dwa miesiące zapłacił 1700 zł. - W podróż ruszyłem 10 kwietnia. Ta kolejowa wyprawa była obwarowana jednym warunkiem - mogłem tylko raz wyjechać z Polski i tylko raz do niej wrócić koleją - zdradza. - To taka zasada, która obowiązuje w Interrail Global Pass. Biletu nie możemy w kraju rezydencji, w kraju, w którym się go kupiło. 

Czwórkowy rozmówca wyruszył z Gdańska do Berlina. Zatrzymał się w Weimarze, a następnie ruszył na południe Niemiec, a dalej do Szwajcarii, gdzie zrealizował swoje dziecięce marzenie - wyprawę alpejskimi kolejami. Tak podróżował cztery dni. Część tych fenomenalnych tras kolejowych znajduję się na liście UNESCO. 

Czy Interrail Global Pass się opłaca?

- Koleje w Szwajcarii są bardzo drogie. Zwykły bilet kosztuje 4-5 razy więcej niż w Polsce. Tu ukazuje nam się moc Interrail Global Pass, bo nic do niego nie dopłacamy, a nasza inwestycja zwraca się szybko - podkreśla. - Ze Szwajcarii ruszyłem do Włoch - Mediolan, Rzym, a potem Sycylia. Stamtąd już wracałem samolotem. Bilet użyłem potem ponownie wybierając się w drugą podróż do Holandii, Szkocji, kończąc w Liverpoolu. 

Michałowi szczególnie zależało na podróży na Sycylię, bo właśnie tam z kontynentalnych Włoch kursuje ostatni w Europie, a może i na świecie, prom kolejowy. - Pociąg wjeżdża na prom i tym promem płynie do Messyny i tam kontynuuje podróż.


Jak zarezerwować miejsce w pociągu?

Karnet Interrail Global Pass jest niezwykle prosty w obsłudze. Towarzyszy mu aplikacja, którą większość podróżnych instaluje w swoich telefonach, a jej obsługa jest niezwykle intuicyjna. 

- Wystarczy, że w terminie biletu znajdziemy relację kolejową, która nas interesuje np. Gdańsk - Berlin
zaznaczamy pociąg i możemy tam wsiadać, pod warunkiem, że nie potrzeba tam rezerwacji - wyjaśnia podróżnik. - Jeśli rezerwacja jest potrzebna, to możemy ją łatwo dostać w kasie, albo kupić przez aplikację czy na stronie przewoźnika. Ceny rezerwacji są różne. Możemy zapłacić 3 euro ale też 30. 

Michał Szymajda koleją przez Europę przejechał ponad 8000 km. Rezerwacji dokonał łącznie w trzech pociągach, za co zapłacił w sumie 10 euro. - Moja podróż była mieszanką pomysłu, mojej koncepcji i takiego spontanicznego jeżdżenia - zdradza. - Wybierałem te kraje, gdzie kolej jest droga, bo ten bilet daje przewagę nad kupowaniem biletów jednorazowych. Mając Interrail Global Pass nic już nie dopłacamy. 

Gdzie pojedziemy na europejskim bilecie kolejowym? A gdzie nie?

Bilet Interrail Global Pass działa w 33 krajach Europy, ale nie ruszymy z nim na Wschód, choć możemy pojechać na Litwę, Łotwę i Estonię. - Jest też kraj w Europie, który jedynie w sezonie letnim uruchamia cztery pociągi dziennie - to Albania. Siłą rzeczy jest ona wyłączona z tego systemu - wyjaśnia rozmówca Czwórki. 

Michał Szymajda jadąc przez Europę nauczył się wiele o kolei kontynentu. Okazało się, że nie tylko polska kolej bywa niepunktualna. - Na zachodzie Europy też się to zdarza. Niemcy mają sporo opóźnień, kiedyś ich system działał zdecydowanie lepiej. Dziś zapotrzebowanie na pociągi w tym kraju jest duże, liczba pasażerów ogromna - przyznaje. - W Szwajcarii jechałem 30 pociągami, a spóźnił się jeden. We Włoszech pociągi będące odpowiednikami naszych Tanich Linii Kolejowych, spóźniają się cały czas. To pokazuje, że niekoniecznie w Polsce jest źle, inni też mają swoje problemy z koleją. 

Noclegi i kolejowa podróż po Europie

Ruszając w europejską wyprawę pociągiem możemy zaoszczędzić na noclegach śpiąc w pociągach. Do biletu Interrail Global Pass możemy dokupić kuszetę czy miejsce w przedziale sypialnym. Michał Szymajda poleca też wybierać miasta leżące 30-40 km od dużych, turystycznych, aglomeracji. - Jadąc do Rzymu wybrałem nocleg w Tivoli, 30 km od stolicy Włoch. Rano do Rzymu dojechałem koleją za darmo - zdradza. - Warto też korzystać z hosteli, to tańsza opcja i okazja by poznać innych podróżników.

***

Tytuł audycji: "Reset"

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał: Jeremi Angowski

Data emisji: 12.07.2023

Godzina emisji: 18.11

pj

Czytaj także

Nicea na city break. Nie tylko dla bogaczy

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2022 16:00
Ruszamy na Lazurowe Wybrzeże, do Nicei. To miasto położone między górami a Morzem Śródziemnym, zamieszkiwane przez ludzi z całego świata, tworzących niesamowitą mozaikę kulturową.
rozwiń zwiń
Czytaj także

City break - Piza na pizzę i spacer

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2022 06:51
Najbliższe dni większość z nas spędzi w domach, z bliskimi. Ale tuż po świętach warto ruszyć w świat, np. do Pizy, by poczuć klimat małego toskańskiego miasteczka. 
rozwiń zwiń