XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny
Trwa XVIII Konkurs Chopinowski. Warto przypomnieć, że to wydarzenie organizowane jest raz na 5 lat i z tego względu przez niektórych porównywane do igrzysk olimpijskich. Wygrana w konkursie jest przepustką do wielkiego świata, pełnego koncertów, kontraktów, bycia pianistą na pełen etat. Oliwia Krettek przypomina, że startują w nim bardzo młode osoby. Najmłodsi uczestnicy mają 16 lat, najstarsi mogą mieć maksymalnie 30.
06:38 czwórka stacja kultura 04.10.2021.mp3 Zachwyty i rozczarowania po pierwszych przesłuchaniach Konkursu Chopinowskiego (Stacja Kultura/Czwórka)
Wielu z uczestników swoją przygodę z muzyką rozpoczęło jako przedszkolaki. Dziś tworzą grupę najlepszych, najmłodszych pianistów świata. Przesłuchania pierwszego etapu zaczęły się w niedzielę (3 października), bierze w nich udział 16 reprezentantów Polski. Niektórzy z nich już po raz drugi reprezentują przed jury swoje wykonania nokturnów, etiud czy ballad.
W takiej sytuacji jest Zuzanna Pietrzak, która zaprezentowała przed jury swoją interpretację nokturnu. Czwórce zdradziła, ile trwają fortepianowe treningi pianistów. - Takim standardem wśród pianistów są 4 godziny ćwiczeń dziennie, ale to jest indywidualna rzecz. Nie jestem w stanie wypowiedzieć się za wszystkich - podkreśla pianistka. Kiedy nie ma się celu, to ciężko się zmusić, żeby ćwiczyć. Trzeba mieć dużą determinację, skoncentrować się czy nawet zmusić - dodaje.
Konkurs Chopinowski od kulis. Rozmowy z artystami
Przed nami jeszcze występ Marcina Wieczorka. Pianista zdradza, że jego przygoda z muzyką zaczęła się w dzieciństwie - miał wtedy pięć lat. Szybciej nauczył się grać niż pisać. - To pianista, który się znakomicie rozwija i jest w kuluarach wymieniany jako jeden z polskich faworytów, przynajmniej do finału - komentuje członek jury, rozmówca Oliwii Krettek. - O zwycięstwie trudno tu prorokować. Jest wielu artystów, których musimy wysłuchać, a po pierwszym etapie są jeszcze 3 poprzeczki do pokonania - dodaje.
Czwórkowa reporterka zapytała Marcina Gmysa, dyrektora Radia Chopin, o jego wrażenia z konkursu i koncerty, do których warto wrócić. - Georgijs Osokins jest dziś pianistą w pełni dojrzałym, w dalszym ciągu bardzo ekscentrycznym - mówi. - Jego występ był absolutnie doskonały. Tu jest pełna zgoda nawet tych krytyków, którzy pamiętali go sprzed 6 lat, jako nie do końca dojrzałego pianistę. Świetny występ miał Aristo Sham, pianista z Hongkongu, który wyrasta na jednego z faworytów, chyba dosyć nieoczekiwanie. Jego etiudy były grane w tempach zupełnie obłędnych, absolutnie perfekcyjnie - dodaje.
Dyrektor Radia Chopin przyznaje, że podczas przesłuchań pojawiły się też elementy dramatyczne. - Szymon Nehring był jeden z naszych faworytów, artystów, którzy dostali się do konkursu bez eliminacji ze względu na wielkie osiągnięcia w innych wydarzeniach pianistycznych na świecie - wyjaśnia. - Wspaniale grał nokturn i jedną z etiud, wydawało się, że idzie po złoto. W Etiudzie C dur nastąpiło jakieś załamanie, tam było kilka wpadek. Już jego zachowanie przed wejściem na salę było dziwne: odwrócił się od kamer, stał z nosem przyklejonym do ściany - dodaje.
W Konkursie Chopinowskim pianiści grają bez nut. Jak ocenia Marcin Gmys, często może być to łatwiejsze niż gra z nutami. - Niestety przy grze bez nut czasem coś może wylecieć z pamięci. W tym konkursie już mieliśmy takie przypadki, ale artyści świetnie sobie z tym poradzili, wyłapało to pewnie tylko jury i wytrawni słuchacze - ocenia. - Niestety zgubienie tekstu jest błędem poważniejszym niż np. potrącenie klawisza, i jest odnotowywane - dodaje.
Więcej relacji z XVIII Konkursu Chopinowskiego znajdziesz na wszystkich antenach Polskiego Radia >>>
***
Tytuł audycji: Stacja Kultura
Prowadzi: Kasia Dydo
Materiał przygotowała: Oliwia Krettek
Data emisji: 04.10.2021
Godzina emisji: 10.32
pj
Sponsor