Umysł pianisty. Kto ma szansę zostać mistrzem?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 15:20
- W każdym konkursie muzycznym obowiązują kryteria wykonawcze, które są priorytetem w ocenianiu uczestników. Natomiast nie mniejsze znaczenie ma tzw. "osobowość sceniczna", która przykuwa uwagę nie tylko ekspertów, jurorów, ale też zwykłych słuchaczy - przekonuje dr Anna Antonina Nogaj, psycholog i skrzypaczka. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: dimakig/Shutterstock.com

W muzyce klasycznej - w odróżnieniu od rozrywkowej - ciągle uważa się, że wygrana w prestiżowych konkursach daje pewną gwarancję sukcesu, bo stoi za nią decyzja światowej klasy jurorów dr Anna Antonina Nogaj

Być jak Blechacz

Trwa XVIII Konkurs Chopinowski. Dziś wieczorem skończy się pierwszy etap przesłuchań i w nocy powinniśmy poznać nazwiska muzyków, którzy zakwalifikowali się do kolejnego etapu. Uczestnicy tak prestiżowego wydarzenia   mają talent i są świetnie przygotowani. Co zatem decyduje, że tylko nieliczni z nich zostaną mistrzami? - Miałam przyjemność i przywilej współpracować z Rafałem Blechaczem, który w 2005 roku wygrał Konkurs Chopinowski. Artysta podzielił się wówczas ze mną spostrzeżeniami na temat konkursu, ale też organizacji życia. Okazało się, że skupił się tylko na grze. Nie brał udziału w spotkaniach, nawet zrezygnował z noclegów w Warszawie. Wracał do domu, wyciszał się, wysypiał i nie oglądał w telewizji występów swoich konkurentów - opowiada gość Czwórki.

Posłuchaj
26:48 CZWÓRKA Strefa prywatna - pianisci 06.10.2021.mp3 Dlaczego jedni muzycy zostają mistrzami, a inni nie? (Strefa Prywatna/Czwórka)

Zobacz
PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - serwis specjalny

Efekty psychologiczne. Czym kierują się jurorzy?

W latach 60. ubiegłego wieku na VI Konkursie Chopinowskim zespół psychologów pod kierunkiem prof. Marii Manturzewskiej przeprowadził badanie, które dowiodło istnienia kilku efektów psychologicznych zauważalnych w ocenach jury. - Okazało się, że nawet ci wybitni eksperci, pianiści światowej sławy, ulegli pewnym stereotypom. Poranne przesłuchania oceniali bardziej wnikliwie i krytycznie, niż te, które odbywały się w godzinach popołudniowych. Co więcej, w ocenach kierowali się krajem pochodzenia. Inaczej wyglądały noty jurorów z Azji, a inaczej z Europy Zachodniej - wymienia rozmówczyni Jakuba Jamrozka. 

Więcej relacji z XVIII Konkursu Chopinowskiego znajdziesz na wszystkich antenach Polskiego Radia >>>

Zobacz
Natalia Kukulska PR1 1200
Zaśpiewać Chopina. Natalia Kukulska o płycie "Czułe struny"

Wirtuozi gonią sportowców

Dziś, kiedy wiedza na temat mechanizmów, które istnieją w psychologii jest ogólne dostępna, jurorzy są wyczuleni na manipulacje. A młodzi muzycy, przygotowując się do konkursów, coraz częściej sięgają po narzędzia, z których korzystają sportowcy. - Co prawda specjalistów od psychologi muzyki jest jeszcze niewielu, ale przybywa coraz bardziej świadomych artystów, którzy wiedzą, że ich sukces zależy od talentu, pracy i treningu mentalnego - przyznaje dr Anna Antonina Nogaj. - Większość Akademii Muzycznych w Polsce ma podpisane umowy z psychologami, do których - w razie potrzeby - mogą się zgłosić studenci. 

Sponsorzy Sponsorzy

***

Tytuł audycji: "Strefa prywatna"

Prowadzi: Jakub Jamrozek

Gość: dr Anna Antonina Nogaj (psycholog i skrzypaczka)

Data emisji: 06.10.2021

Godzina emisji: 20.15

kul

Czytaj także

Pokolenie Z i nowe spojrzenie na świat

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 11:50
Mówi się, że młodzi ludzie niosą nowe spojrzenie na świat. To, które dziś wchodzi w dorosłość "oskarża się" o wręcz rewolucyjne zmiany. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odwaga. "Nie chodzi o to, by żyć bez strachu"

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2021 11:00
- Bywamy odważni, ale nie jesteśmy odważni - tak ja definiuję ten stan. Uważam, że nie jest to cecha stała. Nasza odwaga może zmieniać się w ciągu życia - przekonuje psycholożka i trenerka Karolina Buszkiewicz.
rozwiń zwiń