Połowa młodych Brytyjczyków wolałaby żyć bez internetu

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2025 13:10
Połowa ankietowanych młodych Brytyjczyków (16–21-latków) popiera wprowadzenie "cyfrowej godziny policyjnej", a blisko 70 procent z nich przyznaje, że czuje się gorzej po korzystaniu z mediów społecznościowych - wynika z badań British Standards Institution. 
Coraz więcej młodych ludzi dostrzega negatywny wpływ sieci i mediów społecznościowych
Coraz więcej młodych ludzi dostrzega negatywny wpływ sieci i mediów społecznościowychFoto: Shutterstock

Analitycy British Standards Institution wzięli pod lupę młodych użytkowników internetu i nowych technologii. Badanie przeprowadzone na grupie 1293 Brytyjczyków wykazało, że żyją oni w sieci, ale szukają i chcą mieć drogę ucieczki ze świata online, bo ten nie daje im szczęścia. 

Online bez drogi ucieczki

Badania pokazują, że blisko połowa (47 procent) młodych ludzi - w wieku 16-21 lat, wolałaby przeżyć swoją młodość w świeci wolnym od internetu. Eksperci uważają ten wynik za duży znak ostrzegawczy i potrzebę zwrócenia uwagi na młodych użytkowników sieci, którzy dziś domagają się granic - "godzin policyjnych", kontroli wieku, znaczących limitów i prawdziwej ochrony

50 procent ankietowanych popiera pojawiające się propozycje wprowadzenia "cyfrowej godziny policyjnej" dla mediów społecznościowych - dostęp do TikToka czy Instagrama miałby być ograniczany po godzinie 22.00. 

Zobacz także:

Pandemia rozpoczęta w 2020 roku sprawiła, że dużo więcej czasu spędzamy w sieci. Nie odeszliśmy od zachowań wypracowanych w czasie tej trudnej sytuacji. A młodzi przenieśli do sieci niemal całe swoje życie, co sprawia, że rosną potrzeby otoczenia ich zdrowia psychicznego i prywatności większą opieką. 74 procent badanych uważa, że spędza więcej czasu online na skutek pandemii. Dwie trzecie ankietowanych ponad dwie godzinny dziennie siedzi w mediach społecznościowych. Mimo to aż 68 procent badanych przyznaje, że po godzinach online czują się gorzej. 

Kolejne dane z raportu również nie wyglądają optymistycznie:

  • 42 procent ankietowanych przyznaje się do okłamywania rodziców lub opiekunów na temat tego, co robi w internecie,
  • 27 procent przyznaje, że udawało inną osobę w sieci, a 42 procent że udawało kogoś w innym wieku,
  • 40 procent przyznaje się do założenia fałszywego lub tymczasowego konta,
  • 27 procent ankietowanych udostępniło w Internecie swoją lokalizację nieznajomym,
  • 26 procent spędza cztery godziny lub więcej w mediach społecznościowych, podczas gdy jedna piąta spędza trzy godziny lub więcej na grach. 

Młodzi chcą zabezpieczeń 

- Młodemu pokoleniu obiecano technologię, która stworzy możliwości, poprawi dostęp do informacji i zbliży ludzi do ich przyjaciół. Jednak nasze badania pokazują, że oprócz tego naraża młodych ludzi na ryzyko i w wielu przypadkach negatywnie wpływa na ich jakość życia - powiedziała Susan Taylor Martin, dyrektor generalna BSI i zwróciła uwagę, że firmy tworzące usługi w sieci muszą poważnie traktować potrzeby swoich użytkowników, zapewnić im ochronę zdrowia i prywatności. 

Zobacz także:

Brytyjscy specjaliści wskazują na uprzywilejowaną pozycję dużych firm technologicznych, przedkładaną nad dobrostan młodych pokoleń. Eksperci mówią o potrzebie ochrony dzieci przed toksycznymi i uzależniającymi algorytmami, wykorzystywanymi przez firmy z branży nowych technologii. 

Sami młodzi widzą potrzebę zmian - aż 27 procent ankietowanych chce zakazu używania telefonów w szkołach, 79 procent uważa, że technologiczni giganci powinni być prawnie zobowiązani do solidnych zabezpieczeń prywatności użytkowników, w tym potrzebę weryfikacji wieku czy sprawdzenie tożsamości. Młodzi widzą, jak media społecznościowe wpływają na nich, przyznają też (aż 43 procent z nich), że zaczęli korzystać z sm'ów na długo przed 13. rokiem życia (choć regulamin im tego zabraniał). To pokazuje jak potrzebne są zabezpieczenia - choćby dla psychicznego zdrowia najmłodszych pokoleń. 

***

pj


Czytaj także

Influencer jako zawód - czy potrzebne jest nowe prawo?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 10:42
W środowy wieczór podczas audycji "Bez tabu" będziemy rozmawiać o influencer marketingu. Ta prężnie rozwijająca się gałąź internetowej działalności w świetle prawa nie jest jeszcze zawodem. Czy influencerzy potrzebują nowego prawa? Co o tym sądzą eksperci?
rozwiń zwiń
Czytaj także

TikTok - lekkostrawna rozrywka czy platforma pełna internetowej patologii?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 14:08
W świecie TikToka wszystko dzieje się szybko: tańce, trendy, filtry, viralowe dźwięki. Jednak co to wszystko robi z głowami użytkowników? W "Świecie 4.0 rozmawialiśmy o zagrożeniach, jakie ta platforma niesie dla swoich użytkowników.
rozwiń zwiń