Najlepsze Dyplomy ASP 2022. "Zanikanie" Anny Rendeckiej - trudny temat demencji

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2023 16:12
Anna Rendecka z Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie została laureatką 14. edycji konkursu Najlepsze Dyplomy ASP 2022. W "Zanikaniu" porusza temat demencji, który dotyka również jej bliskich. 
Problem pamięci i demencji w swojej pracy Zanikanie poruszyła Anna Rendecka, której dyplom został uznany Najlepszym Dyplomem ASP 2022.
Problem pamięci i demencji w swojej pracy "Zanikanie" poruszyła Anna Rendecka, której dyplom został uznany Najlepszym Dyplomem ASP 2022. Foto: Perfect Wave/shutterstock
  • Anna Rendecka z Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie została laureatką 14. edycji konkursu Najlepsze Dyplomy ASP 2022. 
  • Jej dyplom nosi tytuł "Zanikanie" i bezpośrednio nawiązuje do jej rodzinnych doświadczeń. 
  • Artystka w swojej pracy poruszyła temat demencji. 
  • Do wydrukowania portretów swoich bliskich wykorzystała żółte karteczki samoprzylepne. 
  • Pracy plastycznej towarzyszą również nagrania opowieści babć, których Annie Rendeckiej udało się wysłuchać, gdy był jeszcze na to czas. 

Dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie do reprezentowania stołecznej uczelni w ogólnopolskim konkursie Najlepsze Dyplomy ASP, organizowanym przez ASP w Gdańsku, zdecydował się zgłosić pracę Anny Rendeckiej pt. "Zanikanie". Dyplom został przygotowany pod opieką profesora Andrzeja Węcławskiego. Anna Rendecka uzyskała Nagrodę Rektorów ASP za swój dyplom. 

Najlepszy Dyplom ASP 2022

Praca "Zanikanie" porusza temat znikania tożsamości człowieka na skutek takich chorób, jak demencja. 

- To temat bardzo mi bliski, bardzo osobisty, ponieważ moje dwie babcie cierpią na demencję, więc obserwacja ich i innych osób z rodziny skłoniła mnie, by przyjrzeć się temu bardziej - mówi artystka. - Okazuje się, że to powszechny problem, każdy się z tym styka. 

Grafika na samoprzylepnych karteczkach

Praca Anny Rendeckiej składa się z żółtych, samoprzylepnych karteczek przyklejonych do płyty PCV. Na nich wydrukowane są portrety bliskich artystki: babć, dziadka i mamy. - Tu nie chodzi o to, która z tych osób ma te chorobę, a o to żeby przedstawić portrety na tych karteczkach, które są bardzo niestabilne. Karteczki pod wpływem druku odkształcają się, odsłaniają biel podłoża, jakby ten portret znikał - opisuje rozmówczyni Weroniki Puszkar. - One mogą też w każdej chwili odpaść, co już się wydarzyło na wystawie. Ta niestabilność to też element tej pracy. 


Posłuchaj
07:49 czwórka stacja kultura 25.09.2023 anna rendecka 11.15.mp3 O pracy "Zanikanie" opowiada Anna Rendecka (Stacja Kultura/Czwórka)

 

Anna Rendecka w swoim dyplomie stawia pytania o to kim jesteśmy, co nas tworzy, co się dzieje z człowiekiem, który zapomina, traci pamięć, który nie wie kim są ludzie dookoła niego. - W pewnym momencie znika to wszystko to co budowało życie tej osoby, jej wspomnienia, ale też codzienne czynności gdzieś umykają - opowiada. - Ja, jak obserwuję babcie to widzę, że mnie nie poznaje. To jest trudne, bolesne, ale i dla mnie zniknęła osoba, którą znałam, jej nie ma mimo że żyje i rozmawiam z nią - dodaje.

Oswoić demencję 

Rodzina Anny Rendeckiej mocno wsparła ją w projekcie dyplomu. Obok pracy praktycznej artystka stworzyła też część teoretyczną, w której opisała całą chorobę, to czym jest depresja i jak ją oswoić. - To cały czas jest dla nas trudne. "Zanikanie" jednak pozwoliło nieco swobodniej o tym rozmawiać, dzielić się swoimi doświadczeniami. 


Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Ania Rendecka (@annarendecka)


Anna Rendecka pracę tworzyła długo. Początkowo korzystała z własnych portretów i własnego rezonansu magnetycznego. - Bardzo się cieszę, że to zrobiłam i zaczęłam, gdy jeszcze mogłam z babciami porozmawiać, gdy mogłam dostać od nich informacje o ich życiu. Dziś byłoby to niemożliwe - przyznaje. - Poza uniwersalnym wymiarem tej pracy jest tu też zapisana moja historia, historia mojej rodziny. 

Wspomnienia babć artystka nagrywała, a z ich wypowiedzi stworzyła wspomnienie dźwiękowe. - Dwa lata pracy zajęło mi dochodzenie do efektu jaki mamy dziś. Wiedziałam, że chcę poruszyć temat pamięci i zanikania. Nie wiedziałam jak, ale w pewnym momencie dostrzegłam w moim domu te żółte karteczki, zaczęłam kombinować jak je wykorzystać. Zrobiłam wydruki próbne i wyszło - mówi rozmówczyni Czwórki. - Te prace graficzne i prace z nagraniami, opowieściami sprawiły, że otrzymałam dawkę opowieści o historii moich dziadków. 

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Ania Rendecka (@annarendecka)

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał: Weronika Puszkar

Data emisji: 25.09.2023

Godzina emisji: 11.15

pj

Czytaj także

10. Triennale Młodych dla utrwalenia gestów serca i solidarności

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2023 13:40
10. Triennale Młodych w Orońsku to polsko-ukraińskie wydarzenie mające na celu nie tylko ukazanie przekroju przez aktualną twórczość artystów z Polski i Ukrainy, ale również opowiedzenie o dalszych możliwych losach wspólnoty obydwu narodów walczących o demokratyczną przyszłość Europy Środkowo-Wschodniej. To wyjątkowe spotkanie twórców, tu "młodych" nie określa wiek. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Centrum Sztuki Włączającej działa, by sztuka była jedna

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2023 14:19
- Niestety dziś niepełnosprawność to wciąż czynnik wyłączający z kultury - mówi Justyna Wielgus, reżyserka Teatru 21. - Moim wielkim marzeniem i celem Centrum Sztuki Włączającej jest, by nie mówić: "sztuka włączająca", "sztuka inkluzywna", tylko po prostu: "sztuka, która ma bardzo wiele reprezentacji, wiele języków, ekspresji, form" - dodaje. 
rozwiń zwiń