Nie ćwicz, tylko się ruszaj. Plan treningowy na 2022 rok

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2022 20:40
Początek roku to nowe motywacje, wyzwania i postanowienia. Czy narzucanie sobie planów treningowych i aktywność na siłę dają nam korzyści i dobrze działają na psychikę? A może czasem warto odpuścić?
Jakub Bączek i Piotr Galus na miejskim lodowisku w Katowicach - pierwsze noworoczne spotkanie w 2018 roku
Jakub Bączek i Piotr Galus na miejskim lodowisku w Katowicach - pierwsze noworoczne spotkanie w 2018 rokuFoto: Paweł Cieślak

"Praca z osiołkiem"

U osób, które mają silnie ukonstytuowaną potrzebę decydowania, imperatyw kategoryczny "musisz coś dla siebie zrobić" nie przyniesie efektów - wyjaśnia trener mentalny Jakub Bączek. - W pracy z takimi ludźmi mówi się nawet o "efekcie osiołka". Żeby osiołek poszedł dalej, nie należy go ciągnąć od przodu, tylko podejść od tyłu i pociągnąć go za ogon. Ta metafora może nie jest zbyt elegancka, ale taki paradoks istnieje.

"Lepiej sobie odpuść"

Mówienia "nie" nie należy mylić z asertywnością, bo asertywność to dużo szersza umiejętność. - Profesor Robert Cialdini, w książce o wywieraniu wpływu na ludzi, mówi o tym, że pragniemy czegoś, co wydaje się niedostępne. Jako przykład podaje trenera, który oznajmia kursantom, że od przyszłego tygodnia zmniejsza grupę z 32 do 30 uczestników. Postawienie takiego komunikatu u większości ludzi podnosi motywację - podkreśla ekspert. - Ja, jako trener mentalny, często korzystam z tego w sporcie zawodowym. I zazwyczaj osiągam 100 proc. frekwencję.

A może sport nie jest dla wszystkich?

Jeśli jednak na początku 2021 roku postanowiliśmy sobie, że zaczniemy ćwiczyć, albo zmienimy dietę, a w końcowym rozliczeniu nie zrobiliśmy nic, to jak - u progu 2022 roku - przekonać siebie, że tym razem jednak się uda? A może sport nie jest dla wszystkich? Aktywność fizyczna, jeśli nie sprawia nam frajdy, może przysporzyć układowi nerwowemu więcej cierpienia, niż przyjemności. W takiej sytuacji nie jest trudno o utratę motywacji. - przyznaje Jakub Bączek. - Często podejmując decyzję o wprowadzeniu jakieś zmiany, nie zastanawiamy się, czy będzie ona korzystna. Ktoś zaczyna biegać, choć wie, że nie lubi monotonii, która towarzyszy tej dyscyplinie. Realizuje swoje postanowienie, a po tygodniu z ulgą w sercu odpuszcza. Jestem zwolennikiem tego, by nie każdą aktywność nazywać sportem, a w postanowieniach noworocznych skupić się na tym, by mieć więcej ruchu.


Posłuchaj
10:07 CZWÓRKA 4 bieg - baczek 07.01.2022.mp3 Terner mentalny Jakub Baczek o planie treningowym na 2022 rok (4 bieg/Czwórka)

  

Posłuchaj także:

Relacje, relaks, rozwój i religia - jak osiągnąć w życiu szczęście? Webinar Jakuba Bączka

"Nie ćwicz, tylko się ruszaj"

Taniec, zwiedzanie, chodzenie po schodach czy spacerowanie z psem to też są aktywności fizyczne korzystne dla zdrowia. - To nie są olimpijskie dyscypliny, ale doprowadzają do tego, że spalamy więcej kalorii i mamy lepszą kondycję. Sport nie jest dla wszystkich i nie wszyscy muszą go uprawiać - przekonuje gość Czwórki. - Nie dajmy się też zdemotywować wysportowanym trenerkom i trenerom, których posty wyświetlają nam się na społecznościówkach. Ich wygląd jest częścią ich pracy. My nie musimy się z nimi ścigać - dodaje Jakub Bączek. 

Sprawdź:

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Gość: Jakub B. Bączek (trener mentalny) 

Data emisji: 07.01.2022

Godzina emisji: 16.15

kul

Czytaj także

Igor Fojcik. Po ściance do tytułu najlepszego Ninja w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2021 12:50
Żeglował, był reprezentantem Polski we wspinaczce sportowej, potem został trenerem, a od kilku dni - dzięki udziałowi w popularnym programie telewizyjnym - Igor Fojcik cieszy się tytułem najpopularniejszego i najlepszego zawodnika Ninja w Polsce. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

12 tysięcy i ani kroku mniej. Trening z Robertem Korzeniowskim

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2021 18:40
- Na Polu Mokotowskim w Warszawie ustanowiłem rekord Polski w chodzie na 20 km. Tutaj też regularnie spotykam się z ludźmi na treningach walkingowych - mówi mistrz olimpijski Robert Korzeniowski. - Chodzimy dla przyjemności, dla sportu i dla zdrowia. I robimy to w grupie.
rozwiń zwiń