Gdy brakuje motywacji do treningu - sprawdź sprawdzone metody

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2020 09:00
Czas pandemii to trudny okres. Szkoła i praca przeniosły się do naszych domów, co sprawia, że powody do wyjścia na zewnątrz zniknęły. Warto poszukać, w sobie i w okolicy, motywacji do treningów, które dadzą nam zastrzyk pozytywnej energii. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/ Dirima

terzoni przedwojewski 1200.jpg
Mistrz świata w biegach górskich: po prostu robię to, co kocham

Po całym dniu spędzonym przy komputerze, jedyne o czym myślimy to relaks, a aktywność fizyczna niestety nie jest pierwszą opcją, na którą się decydujemy. Niby chcemy zacząć życie ze sportem, ale zmęczenie pokonuje naszą motywację. 


Posłuchaj
04:46 czwórka rozbiegani 11.12.2020 motywacja.mp3 Jak motywować się do wyjścia na trening podpowiada Jagoda Nowak, psycholog sportu (Rozbiegani/Czwórka)

 

- Nie można powiedzieć, że trudno nam się zmotywować do treningu. Można to podzielić na etapy - wyjaśnia Jagoda Nowak, psycholog sportu. - Osoba, która zaczyna swoją przygodę z aktywnością fizyczną, będzie miała trudniej, będzie jej ciężej zmotywować się do codziennych działań, niż tej, która trening ma wpisany w swój kalendarz w głowie, swoją rutynę codzienną - dodaje. 

Na początek

By zacząć, warto zabrać się do sportu powoli. - Polecam kierować się radą, by nie stawiać sobie gigantycznych celów, a np. raz na 3 dni wychodzę na 15 minut by pomaszerować - poleca ekspertka. - Jeśli nie 15 minut to 10, ale regularnie. Regularność w treningach to podstawa, ale z jej uzyskaniem bywa różnie - zwraca uwagę. 


bieganie jesień para trening sport 1200.jpg
Jak powrócić do aktywności fizycznej po koronawirusie?

Łatwym sposobem na wdrożenie cykliczności treningów w życie mogą być alarmy w telefonie, które o danej godzinie przypomną nam, że mamy wyjść na spacer. - To może być kartka na lodówce, na tablicy, na drzwiach. Polecam używanie wszelkie formy przypominania o aktywności fizycznej - mówi psycholożka. - Na jednych zadziała to, na innych coś innego, ale to się nie stanie za nas. Trzeba tak zaplanować sobie tydzień, żeby był czas na trening - dodaje. 

Jagoda Nowak zdradza, że motywacją do treningu może być też towarzystwo. - W takim wypadku zawsze będzie ktoś, kto "wyciągnie nas z domu". 


Czytaj także:

XXI wieki i motywacja

- Koncepcja motywacji z XXI wieku mówi o tym, że jednym z takich składników, które nas popychają do działania jest aspekt towarzyski - mówi rozmówczyni Ady Janiszewskiej. - Chcemy w towarzystwie spędzać czas. To mogą być osoby, które znamy i lubimy, ale też osoby z naszego poziomu treningu. Możemy się nawzajem motywować - dodaje. 

Regularna aktywność fizyczna ma wpływ również na inne aspekty naszego życia, niż tylko utrzymanie świetnej formy. Podczas treningów wydzielają się endorfiny, które są hormonem szczęścia. Sport "czyści" głowę, dzięki niemu łapiemy nową perspektywę, a motywacja i regularność dają nam kopa energii, co wpływa na nasze samopoczucie w pracy i szkole i nadaje rytm dnia. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał: Adrianna Janieszewska

Data emisji: 11.12.2020

Godzina emisji: 09.47

pj

Czytaj także

Bieganie na weganie i z szacunkiem dla siebie samego

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2019 17:10
- Na trening wychodzę z "lekkim żołądkiem". Zazwyczaj wystarczy mi owsianka na napoju roślinnym. Jeśli mam okres "ładowania węgli", jem więcej ryżu, roślin strączkowych i oleistych, ale nie wchodzę w pizzę i makarony - mówi Gniewomir Skrzysiński, autor książki "Bieganie na weganie. Jak przebiec 100 mil jedząc trawę i kamienie". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Weź głęboki oddech. Dla głowy i dla zwycięstwa

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2020 13:10
O tym, jak ważne jest zdrowie psychiczne i równowaga w sporcie więdzą wszyscy ci, którzy trenują - zawodowo i amatorsko.
rozwiń zwiń