Realizacja postanowień noworocznych w pandemii? "Spójrzmy szerzej na proces trenowania"

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 10:53
Jak nie stracić motywacji, gdy odwoływane są kolejne zawody sportowe? - To zdarza się nawet największym. Chodzi o to, by kierować uwagę na to, co jest zależne od nas, a nie przejmować się tym, na co nie mamy wpływu. Doceniajmy codzienne "małe kroczki", to one budują ostateczną formę - mówiła Joanna Budzis.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Microgen

shutterstock mount everest 1200.jpg
Everest. "Nie interesował mnie szczyt, tylko życie w cieniu góry"

Jak przekonywała Joanna Budzis, gdy nie możemy zaplanować startów i mieć pewności, że zawody, w których chcemy wziąć udział, się odbędą, warto po prostu zmienić swoje podejście do planowania i sportowych celów. - Koncentrujemy się z reguły na wynikach, wielkich sprawdzianach, na przykład starcie w maratonie. To powoduje, że na dłuższą metę wpadamy w pułapkę myślenia, że tylko te wyniki są miarą naszego sukcesu i rozwoju - mówiła ekspert. Jak podkreślała, należy spojrzeć na sprawę "szerzej". - Oceńmy cały proces, który musieliśmy dotychczas przejść, wówczas dostrzeżemy, że każdego dnia realizowaliśmy już małe cele, challenge. To niezbędne składowe tych wielkich wyników.

Posłuchaj
22:36 Czwórka Rozbiegani motywacja 08.01.2021.mp3 Jak nie stracić motywacji do trenowania, gdy odwoływane są kolejne zawody sportowe? (Rozbiegani/Czwórka)

 

motywacja trening sport slonce 1200.jpg
Gdy brakuje motywacji do treningu - sprawdź sprawdzone metody

W swojej książce Joanna Budzis zawarła więc m.in. "arkusze celów", które pozwalają pomóc sobie w budowaniu siły mentalnej. - To mapa, dzięki której zorientujemy się, co chcemy osiągnąć i ile już osiągnęliśmy. Gdy zaczniemy to rozrysowywać, okaże się, że realizacja celu to nic innego, jak codzienne, konsekwentne trenowanie - mówiła ekspert. - A także zbiór pobocznych czynności i zadań - jak zmiany nawyków żywieniowych - które pozwalają nam potem efektywniej ćwiczyć.

Sprawdź także:

Jak radziła gość Czwórki, warto wybrać na przykład jedną taką zmianę na miesiąc i ją realizować - to metoda małych, ale skutecznych kroków. - Jeśli zmiany wydają nam się błahe i niewielkie, w ogólnym rozrachunku, w dłuższej perspektywie zmienią nasze życie. Chodzi także o to, by zmiany były świadome - podkreślała Joanna Budzis. 

Budulcem pewności siebie są przede wszystkim własne doświadczenia i świadomość wykonanej pracy Joanna Budzis

Czytaj także:

Jak tłumaczyła, pandemia negatywnie wpłynęła na wielu sportowców, i "nawet najwybitniejsi w tej sytuacji tracili motywację". - Nie mamy wpływu na to, czy igrzyska będą, czy też nie, więc nie uzależniajmy od tego naszych treningów, i pośrednio - poczucia wartości - mówiła Joanna Budzis. - Poszukajmy tego, co jeszcze możemy zmienić, by być lepszymi w naszej dyscyplinie. To praca z własną głową. Dzięki temu - nawet, jeśli będziemy mieć poczucie, że jeden trening był nieudany - w szerszej perspektywie był on "cegiełką" w budowaniu naszej formy. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Gość: Joanna Budzis (psycholog sportu, olimpijka, vicemistrzyni Europy w pływaniu, autorka książki "StreamBook")

Data emisji: 08.01.2020

Godzina emisji: 09.07

kd

Czytaj także

Psycholog sportu: motywacja to siła, która pozwala przekraczać granice

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2018 14:54
- Trening mentalny to rozwijanie umiejętności z zakresu psychologii, które mogą być przydatne w sporcie. Pomagamy zawodnikowi w osiągnięciu sukecsu i nauczenia się czerpania radości z uprawianej dyscypliny - mówiła dr Martyna Nowak, psycholog sportu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dziewczyny boksują. "Dla kondycji i wolnej głowy"

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2020 18:50
Współpracowała z magazynami "Vogue", "L'officiel" czy "Harper's Bazaar", ale dziś równie bliski jak modowy wybieg, jest dla Magdy Jagnickiej bokserski ring.
rozwiń zwiń