Dzieci i młodzież coraz częściej swoich autorytetów szukają w sieci. Wyroczniami i drogowskazami stają się influencerzy. To oni nierzadko wypowiadają się na ważne tematy - medyczne, światopoglądowe czy polityczne.
Posłuchaj audycji "Bez tabu" o influencerach
- Bardzo dobrze się odnajduję w roli influencerki - mówi Agata Borowiecka, która prowadzi profile @grammarmamma. Jak twierdzi, pojęcie influencer niekoniecznie musi oznaczać negatywne rzeczy.
Odmienne zdanie ma Julia Ziółkowska, tworząca treści jako @livebetterpl. - Kojarzy mi się jednak w sposób, który jest negatywny, i sama przez jakiś czas zaczęłam się przedstawiać jako twórczyni treści internetowych. Natomiast to też nie jest określenie, które dużo mówi ludziom, dlatego że myślą, że pracuję w jakiejś agencji. Niechętnie, ale wróciłam do tego słowa "influencerka" - twierdzi gościni Czwórki. - Osobiście wolałabym, żeby powstało jakieś inne słowo, bo mam wrażenie, że ono się trochę zrobiło wydmuszką i nie wiadomo, co ze sobą niesie - dodaje.
Karol Jachymek, ekspert w obszarze komunikacji w nowych mediach i trendów w popkulturze, uważa, że skrajne opinie wpisują się w charakter dzisiejszych mediów społecznościowych. - Mamy mnóstwo takich słów, które poprzez to, że internet tak silnie nas polaryzuje i rzeczywiście jest takim tematem, wokół którego pewnie wszyscy moglibyśmy się pokłócić. To słowo weszło do naszego słownika jako przykład kogoś, kto nie jest autorytetem - wyjaśnia ekspert.
Zobacz także:
Działalność influencerów nie jest objęta żadnymi konkretnymi ramami prawnymi, bo... ten zawód formalnie nie istnieje. Nowo powstałe Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu chce to zmienić, a ich działania mają dążyć do wpisania influencera na listę zawodów.
Według badania SW Research, w którym zestawiono profesje, które cieszą się największym poważaniem, influencer został sklasyfikowany na ostatnim, 51. miejscu. - Jeżeli przyjrzymy się temu, w jaki sposób mówi się o influencerach, albo szerzej nawet, w jaki sposób mówi się o praktykach medialnych młodych osób, to rzeczywiście najczęściej o tym obszarze mówi się negatywnie albo pokazuje się jego patologiczny wymiar - zaznacza Karol Jachymek. Rozmówca Marty Zinkiewicz dodaje, że bardzo dużą rolę w negatywnym postrzeganiu influencerów odgrywa sposób, w jaki o osobach prowadzących taką internetową działalność mówi się w mediach i debacie publicznej.
***
Tytuł audycji: Bez tabu
Prowadzi: Marta Zinkiewicz
Goście: Marta Ślendak (wiceprezeska Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu), Karol Jachymek (kulturoznawca, ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w nowych mediach i trendów w popkulturze, Uniwersytet SWPS), Olaf Kuitkowski (problem solving specialist w agencji influencer marketingu Rokmates), Agata Borowiecka (@grammarmamma), Julia Ziółkowska (@livebetterpl), Dagmara Kokoszka-Lassota (psycholog i specjalistka ds. mediów społecznościowych)
Data emisji: 28.05.2025
Godzina emisji: 20.13
kajz/k