Emilia Cholewicka o balecie: ten zawód jest nieustannym dążeniem do perfekcji

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2025 11:04
Wśród zawodów "ciałozależnych" jest zawód baletnicy. Rzeczywistość opresyjnego środowiska, skostniałych struktur, w których nadal dominują mężczyźni i miejsce w szeregu artystek baletowych opisuje w swojej książce "Homo saltatrix" Emilia Cholewicka, kulturoznawczyni i badaczka, a także absolwentka szkoły baletowej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

- W mojej głowie ta idea kiełkowała od zawsze, odkąd kończyłam szkołę baletową. Były pewne rzeczy, które są powtarzane między nami. Później, zdobywając te narzędzia, które dała mi nauka, czyli teorie krytyczne, kulturoznawstwo, ale też ekonomika kultury, zaczęłam metodologicznie zastanawiać się nad tą złożonością i zależnościami sytuacji kobiet - mówi w Czwórce Emilia Cholewicka, kulturoznawczymi, badaczka tańca, autorka książki "Homo saltatrix. Artystki baletu na rynku pracy".

 

Posłuchaj audycji "Ferment kulturalny" z Emilią Cholewicką

 

Balet za kulisami

Jej książka jest pierwszą publikacją o sytuacji zawodowej artystek baletu. Autorka zna to środowisko od wewnątrz. Sama jest tancerką, a także absolwentką szkoły baletowej - Spotykałam się z pewnymi zależnościami, dynamiką władzy, którą oczywiście potem nazwałam i zauważyłam po czasie - twierdzi autorka. - Ta książka jest oddaniem głosu tancerkom, które często są nieme, bo ich głos jest niesłyszalny. Medium, którym się posługują bardziej czy mniej narracyjnie jest metaforycznym medium, które nie jest językowe - dodaje.



- Ten zawód jest nieustannym dążeniem do perfekcji, która jest tak naprawdę nieosiągalna. To uzależnienie od procesu; nigdy nie jesteśmy usatysfakcjonowane, nigdy nie jest dość, zawsze można więcej i bardziej - opowiada Emilia Cholewicka.

 

Rozprawa doktorska z książkowym wydaniem

"Homo saltatrix" to przede wszystkim praca naukowa, która nadała Emilii Cholewickiej tytuł doktorski. Dziś można ją czytać w formie książki. - Prowadziłam wywiady pogłębione z tancerkami. Poza tym, że robiłam badania statystyczne i analizy ilościowe, to poświęciłam dużo czasu i miejsca w książce tancerkom, które opowiadały mi swoje historie, o swoich doświadczenia, różnego rodzaju nierównościach i dyskryminacji oraz o tych bardziej i mniej pozytywnych aspektach zawodu tancerki - opowiada gościni audycji.


Zobacz także:


Jak twierdzi rozmówczyni Kasi Dydo, środowisko baletowe jest złożonym systemem, który nadal przestrzega patriarchalnych reguł, również w kwestii kadry zarządzającej, gdzie wciąż dominują mężczyźni. - Statystyka pokazuje, że im więcej kobiet na stanowiskach zarządzających zespołami baletowymi, tym więcej choreografek. Im więcej choreografek, tym więcej perspektywy kobiecej, niepatriarchalnej na scenie - podkreśla Cholewicka.

***

Tytuł audycji: Ferment kulturalny

Prowadzi: Kasia Dydo

Gościni: dr Emilia Cholewicka (kulturoznawczymi, badaczka tańca, autorka książki "Homo saltatrix. Artystki baletu na rynku pracy" )

Data emisji: 20.12.2025

Godzina: 15.12

kajz

Czytaj także

Alicja Zioło o książce "Krakowianki. Kontynuacja. Herstoryczne portrety niezwykłych Polek"

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2025 17:34
Alicja Zioło zaprezentowała kolejną odsłonę opowieści o kobietach Krakowa, które kształtowały historię, choć ona po latach o nich zapomniała. Autorka zebrała portrety zarówno owianych legendami średniowiecznych władczyń, jak i artystek awangardy, pionierek sztuki, muzyki i sportu oraz cichych bohaterek wojennych dramatów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Reporterki". Pierwsza książka o polskich autorkach literatury faktu

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2025 13:07
"Reporterki" to pierwsza publikacja, która opowiada o twórczyniach literatury non-fiction. Magdalena Wdowicz-Wierzbowska zagląda polskim reporterkom prosto w oczy. Odsłania kulisy ich niełatwego zawodu i życia prywatnego w intymnych portretach konwersacyjnych.
rozwiń zwiń