"Filmy, które żyją ze mną". Krytyk Michał Oleszczyk zdradza, jak opowiadać o kinie

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2022 15:40
O filmach najczęściej mówi się "dobry" albo "zły". Filmoznawca idzie nieco dalej. - Może być autorem pogłębionej recenzji, ale to, co dla mnie jest istotne, to osadzenie danego obrazu w kontekście - opowiada Michał Oleszczyk, filmoznawca i podcaster.
Akademickie filmoznawstwo składa się z badań nad historią kina, jego współczesnością, historycznymi przemianami estetykami, problemami, jakie podejmuje; oraz teoretycznej refleksji nad filmem, której celem jest formułowanie ogólnych sądów dotyczących kina w ogóle.
Akademickie filmoznawstwo składa się z badań nad historią kina, jego współczesnością, historycznymi przemianami estetykami, problemami, jakie podejmuje; oraz teoretycznej refleksji nad filmem, której celem jest formułowanie ogólnych sądów dotyczących kina w ogóle.Foto: Shutterstock.com/Fer Gregory

Podcast do słuchania po seansie

- Hardcore’owym kinomanem byłem już w podstawówce, ale moja przygoda z filmem zaczęła się, kiedy miałem 8 lat - wspomina gość Czwórki. - To były lata 90., epoka "sprzed internetu", i filmy mainstreamowe oglądało się na dużym ekranie, a nie w serwisach streamingowych. Potem zacząłem czytać pisma filmowe, gromadziłem tropy i informacje, oglądałem filmy autorskie, które telewizja nadawała o 1 w nocy - śmieje się krytyk i publicysta. - To wszystko zaprowadziło mnie na filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, które teraz wykładam na Uniwersytecie Warszawskim. Jestem też twórcą podcastu. 

Filmy, które ze mną żyją

Z okazji 40. urodzin Michał Oleszczyk stworzył listę 100. najlepszych filmów wszech czasów, która podsumowuje jego dotychczasową przygodę z kinem. Co miesiąc zdradza kolejną dziesiątkę, by w grudniu ujawnić ścisłą czołówkę. - Postawiłem przed sobą trudne zadanie, ale po głębszej analizie doszedłem do wniosku, że większość z nas potrafiłaby stworzyć taką listę stu najlepszych płyt, filmów czy książek. Bo człowiek dokładnie wie, jakie rzeczy są dla niego najważniejsze - wyjaśnia rozmówca Adama Smolarka. - Moja lista nie jest próbą obiektywnego stwierdzenia, że tych sto filmów jest żelaznym kanonem kina. Oczywiście, tworząc ją, kierowałem się świadomością historii kina, ale w tym zestawieniu pojawiły się "moje" filmy, takie, które widziałem nawet 30 razy i które nadal ze mną żyją.  

Sprawdź także:

Filmoznawca: Quentin Tarantino

Gość Czwórki jest absolwentem filmoznawstwa z tytułem doktora i wykładowcą akademickim, ale jak przyznaje, uniwersytet to nie jest jedyne miejsce, gdzie można poznać filmy "od podszewki". - W tej chwili jest wiele opcji edukacyjnych, których za moich czasów nie było. Studia filmoznawcze to jest świetna opcja, kiedy kogoś interesuje kariera stricte naukowa i badania archiwalne. Natomiast żeby zgłębiać film i żeby umieć o nim mówić, uczelnia nie jest już tak bardzo potrzebna, bo są alternatywne ścieżki edukacyjne - od kursów, poprzez blogi, podcasty i książki, aż po nieprzebrane materiały, które są dostępne w internecie - mówi Michał Oleszczyk. I dodaje, że przestrzeń jest tak ogromna, iż pomieści różnych graczy i miłośników kina. - W "popanalizie" filmu nie ma nic złego. Co więcej - także i w tym obszarze funkcjonują jednostki wybitne, które mają tak gigantyczną wiedzę, że moja przy tym "wymięka". W tym gronie jest m.in. Quentin Tarantino, który w swoim podkaście prezentuje analizy filmów i robi to w taki sposób, że słucham tego z wypiekami na twarzy.  

Posłuchaj
17:51 CZWÓRKA Pasjonauci - filmoznawca 13.08.2022.mp3 Teoria i praktyka kina - czym zajmuje się filmoznawca? (Pasjonauci/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Pasjonauci

Prowadził: Adam Smolarek

GośćMichał Oleszczyk (publicysta, krytyk filmowy, wykładowca akademicki, podcaster)  

Data emisji: 13.08.2022

Godzina emisji: 11.15

Czytaj także

"Braty". Dyskretny urok dorastania

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2022 14:00
- Świat deskorolki jest mi bliski z czasów dorastania. Co prawda mniej jeździłem, a więcej fotografowałem, ale "Braty" to powrót do tamtych wspomnień - opowiada reżyser Marcin Filipowicz. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kino Jacquesa Audiarda. Co wydarzyło się w 13. dzielnicy?

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2022 17:00
"Paryż, 13. dzielnica" to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda. - To reżyser, który działa przez zaskoczenie i dla wielbicieli kina jest prezentem - mówi krytyczka filmowa Adriana Prodeus.
rozwiń zwiń