Jak dostawy kurierskie wpływają na miasta?

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2020 21:14
W tym roku wielu z nas przedświąteczne zakupy robi nie w centrach handlowych, a przez internet. To oznacza wzmożoną pracę dla branży kurierskiej. Jej działanie wpływa negatywnie na miasta. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/paulaphoto
wakacje kamper.jpg
Życie w kamperze: działam bez instrukcji, ale wiem czego chcę

Jak wynika z najnowszego raportu "Dzika logistyka miejska" - koszty takich dostaw możemy zobaczyć w statystykach śmiertelnych wypadków drogowych, toksycznym powietrzu, którym oddychamy, hałasie i zniszczonej zieleni. Przyzwyczailiśmy się też do kurierskich busów, które często zastawiają chodniki i ulice.

 

Posłuchaj
09:17 _PR4_TOP_all_ 2020_12_23-18-15-12.mp3 W audycji mówimy o tym, jak dostawy kurierskie wpływają na miasta (TOP/Czwórka)

Już w pierwszych tygodniach pandemii analitycy zaobserwowali znaczący wzrost popularności sprzedaży w internecie. Obecnie w sieci wykonujemy już 12 procent naszych zakupów. - Sama pandemia nie jest przyczyną popularności e-commerce. Pandemia jest czynnikiem przyśpieszającym proces, który trwał od wielu lat - zauważa Przemek Ostaszewski ze stowarzyszenia "Miasto jest nasze", współautor raportu "Dzika logistyka miejska". - W Polsce ten udział e-zakupów w sprzedaży wzrasta systematycznie już od dekady i skutki tego wzrostu są widoczne gołym okiem. Wystarczy wyjść na ulicę i rozejrzeć się. Trudno nie napotkać ciężarówki dostawczej.

kobieta miasto spacer 1200.jpg
Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?

 Czytaj także:

Na zachodzie Europy funkcjonuje cały szereg pomysłów, które sprawiają, że po centrach miast może jeździć przynajmniej trochę mniej kurierskich dostawczaków.

- Jednym z rozwiązań są na przykład strefy przeładunkowe. po prostu takie 30 metrowe odcinki na boku drogi, które są czasem w określonych godzinach, lub całodobowo przeznaczone na wyłączność dostaw - tłumaczy gość audycji. - W związku z czym kurierzy mają gdzie wykonywać swoją pracę bezpiecznie. Takim rozwiązaniem może być też tramwaj cargo, dzięki któremu kurierzy nie musieliby przemierzać tras przez centra miast.

Czytaj także:

Rolą takiego tramwaju jest zebranie paczek z centrum logistycznego i dowiezienie ich do placów przeładunkowych w poszczególnych dzielnicach. Tam paczki przejmują kurierzy, a droga do celu jest już niewielka. Dzięki temu przy lżejszych paczkach można całkowicie zrezygnować z samochodów dostawczych. Na przykład na rzecz towarowych rowerów. Rowery cargo pojawiły się już w Gdańsku, Krakowie i Gdyni.  

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Kuba Marcinowicz

Materiał: Maciej Wójcik

Data emisji: 23.12.2020

Godzina emisji: 18.16

aw

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Płatne parkowanie. Czy są plusy takiego rozwiązania?

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2020 22:00
Największe polskie miasta z roku na rok decydują się na rozszerzanie obszaru stref płatnego parkowania. Systematycznie także podnoszą opłaty za miejsca postojowe. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy miasta są gotowe na zimę? "Od września trzymamy rękę na pulsie"

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2020 20:40
Nadszedł grudzień, a wraz z nim pierwsze mrozy i opady śniegu. Polskie miasta jak co roku przygotowują się na te zimowe miesiące i nie zapominają o zwierzętach mieszkających w aglomeracjach oraz o roślinach z miejskich ulic i parków. 
rozwiń zwiń