Ekomoda. "To świadome wybory i drugi obieg"

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2021 16:00
W kontekście ekologii naszym największym modowym grzechem nadal jest nadkonsumpcja. - Z badań wynika, że 1/4 tego, co mamy w szafie, nigdy nie została przez nas użyta. Kuszą nas niskie ceny, akcje promocyjne i nowe kolekcje, które pojawiają się w sieciówkach prawie co tydzień - mówi ekologiczna blogerka Paulina Górska. 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock.com / WAYHOME studio

Zobacz
moda 1200.jpg
Ekologiczna moda - jak to się robi?

Jednym z rozwiązań jest dawanie nowego życia nieużywanym ubraniom. - Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu, a nie zdążyliśmy go oddać, to zamiast chować sweter, sukienkę czy buty na dnie szafy z myślą "kiedyś się przyda", warto wprowadzić te rzeczy do drugiego obiegu - podpowiada rozmówczyni Agaty Nowotnik.

Posłuchaj
04:18 CZWÓRKA Stacja Nauka - ekomoda 17.03.2021.mp3 Na czym polega ekologia w modzie? (Stacja Nauka/Czwórka)

Nie krytykuję osób, które kupują w sieciówkach, ale dobrze by było, żeby w trakcie takich zakupów zwracać uwagę na skład ubrań i materiały z jakich są wykonane Paulina Górska

Tymczasem, żeby wyprodukować jeden bawełniany t-shirt trzeba zużyć ok 2700 litrów wody. By wyprodukować jeansy potrzeba ok 14000 litrów wody. Tony zużytych ubrań zalegają na wysypiskach śmieci na całym świecie. Jak wskazują dane, tylko 3 proc. z nich podlega recyklingowi. - Jakiś czas temu opanowała nas moda na fast fashion, w czym duży jest udział sieciówek, które wypuszczają kilka, a nawet kilkanaście nowych kolekcji w ciągu roku - mówi ekspertka od ekomody ekologicznej. - Na szczęście ta polityka powoli się zmienia i globalne marki coraz większą uwagę przywiązują do strategii zrównoważonego rozwoju. Pojawiają się materiały z recyklingu, sieciówki inwestują też w platformy, które zajmują się drugim obiegiem ubrań - dodaje.

Posłuchaj także:

Zanim kupisz, odpowedz sobie na pytanie "czy potrzebujesz?". A jeśli potrzebujesz, to może podobną rzecz kupisz z drugiej ręki Paulina Górska

Jak przyznaje Paulina Górska dziś najważniejszym zadaniem konsumenta jest zdobywanie wiedzy o tym, jak można poprawić tę sytuację. - Kwestia dbania o środowisko w modzie nie może jednak leżeć tylko na barkach klientów. To firmy muszą się zmieniać, bo nie ma już innej drogi - wyjaśnia. - Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma rozpocząć pracę nad regulacjami dotyczącymi produkcji odzieży.

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Agata Nowotnik

Data emisji: 17.03.2020

Godzina emisji: 12.34

kul

  


Czytaj także

Feng shui. "To filozofia, a nie przestawianie mebli"

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2020 13:50
- "Feng" to wiatr, "shui" to woda. Feng shui to życie w bliskiej więzi z naturą i przyrodą - wyjaśnia Ania Liu, autorka bloga "Chiny z Anią".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wełniany płaszcz i sukienka z wiskozy. "Każdy materiał ma drugie dno"

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2020 19:30
Tekstylia to podstawa modowej branży, tymczasem dla części konsumentów w ogóle nie ma znaczenia z jakiego materiału uszyta jest sukienka i ile procent wełny ma płaszcz. 
rozwiń zwiń