Czy dystans społeczny się utrzyma?

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2020 21:05
Jak wpłynął na nas czas izolacji i dystansu społecznego? Ile w nas pozostanie rezerwy i nieufności, a ile jest w nas głodu – ludzi, spotkań towarzyskich, wypadów do kina, teatru, na koncerty? Kiedy wrócimy do stanu sprzed pandemii? I czy to w ogóle jest jeszcze możliwe? 
Audio
  • Czy świat zmieni się z końcem pandemii? (Czat Czwórki)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/fizkes

Nie tylko ludzie, ale i firmy musiały dostosować się do nowej sytuacji. Część z nich była zmuszona, by zacząć działać w sieci dr Ewa Krajewska

Nawet kontrolowana izolacja może powodować stres

Początki nie były uciążliwe, ale wraz z przedłużającą się izolacją u niektórych pogłębiła się depresja, poczucie lęku i osamotnienia oraz stres. - Izolacja, nawet w okolicznościach, w których sami jesteśmy w stanie ją kontrolować, wiąże się występowaniem negatywnych konsekwencji zarówno w obrębie zdrowia psychicznego jak i fizycznego - tłumczyła Anna Szczegielniak z Polskiego Towrzystwa Psychiatrycznego, Kliniki Psychiatrii w Towarzystwa Górach.

Wysyp kreatywności nie był wyborem, tylko koniecznością. Marki musiały znaleźć sposób, by się wyróżnić dr Ewa Krajewska

Im dłużej przebywamy w odosobnieniu, tym trudniej wrócić do normalności

Liczne badania naukowe wskazują, że izolację możemy powiązać z występowaniem depresji. Pozostając w stanie przedłużającej się izolacji, odczuwamy związany z nią nieustanny dyskomfort, bo nie wiemy, co będzie się działo - mówiła. Im dłużej przebywamy w odosobnieniu, tym trudniej będzie nam zaaklimatyzować się do rzeczywistości. Socjolog, dr Justyna Pokojska zwracała uwagę, że początkowa duma z dyscypliny, jaką sobie narzuciliśmy na początku pandemii zaczęła być kwestionowana. - Nasza krytyczna samoocena wpływa na to, że nie widzimy pozytywnych efektów - mówiła. 

Customer experience, user experience, łączenie mody i robotyki to nowe rozwiązania, które mają przyciągnąć klienta. Izolacja była dobrym czasem, by przemyśleć strategię firmy dr Ewa Krajewska

Stopniowo wracajmy do nawyków sprzed pandemii

Jak przygotować się do powrotu do rzeczywistości? Lekarz radziła, by zadbać o swój komfort psychiczny pamiętając o rzeczach, które sprawiają nam przyjemność. - Na pewno pomoże nam ruch. Redukuje napięcie i prowadzi do produkcji endorfin. Pomoże przebywanie na świeżym powietrzu, kontakt z naturą i dużo słońca. Powinniśmy stopniowo adaptować do nowych warunków - radziła. Justyna Pokojska przewidywała, że na jakiś zmieni się nasz stosunek do korzystania z sieci. - Jesteśmy przesyceni webinarami, szkoleniami i rozmowami online. Potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem, być może porzucimy świat wirtualny na jakiś czas.

*** 

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Anna Szczegielniak (Polskie Towrzystwo Psychiatryczne, Klinika Psychiatrii w Tarnowskich Górach); dr Justyna Pokojska (socjolog); dr Ewa Krajewska (Fashion project)

Data emisji: 4.06.2020

Godz. emisji: 15.07

ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Student w czasie epidemii. Jak sobie radzi?

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2020 07:32
W Polsce uczy się ponad milion studentów. Na czas pandemii zajęcia zostały przeniesione do trybu zdalnego, inne zawieszone. Niezależne Zrzeszenie Studentów przygotowało raport dot. sytuacji studentów w czasie epidemii koronawirusa. Sprawdziliśmy, z czym żacy mają problemy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pomysł na weekend? Wybierz się na spacer do raju

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2020 16:50
Ogrody botaniczne zostały otwarte na początku tego tygodnia. Spragnionym zieleni i powietrza Polakom dają okazję cieszenia się przestrzenią i bujnym kwitnieniem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak będzie wyglądał rynek pracy po pandemii?

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2020 20:11
Choć nadal 3/4 firm funkcjonuje bez problemów, ofert pracy jest coraz mniej. Na skutek pandemii i zamrożenia gospodarki według danych resortu rodziny, pracy i polityki społecznej zatrudnienie straci 1,5 miliona pracowników.
rozwiń zwiń