Letnia gastronomia. Zanim zamówisz, sprawdź, co piszą w sieci

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2020 18:40
W zeszłe wakacje Inspekcja Handlowa skontrolowała blisko 170 barów i restauracji. Okazało się, że w czterech przypadkach na pięć wystąpiły nieprawidłowości związane m.in. ze złym oznakowaniem oraz wydawaniem za małych porcji. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Rawpixel.com

Czytaj także
przyjaciele kolacja jedzenie relaks shutterstock Monkey Business Images.jpg
Sombremesa. Hiszpańska chwila na złapanie oddechu

Kurorty rządzą się własnymi prawami

- Sezonowa gastronomia rządzi się swoimi prawami, Panuje tu duża konkurencja i relatywnie krótki czas na zarabianie pieniędzy. Ale według mnie są to druzgocące dane - przyznaje Grzegorz Łapanowski. - Jeżeli planujemy wakacje w kurortach polskich czy zagranicznych, warto zainteresować się tamtejszą branżą gastronomiczną. Nie wybierać lokalu w ciemno, tylko trochę o nim poczytać, sprawdzić opinie innych użytkowników. Bo w każdym takim miejscu znajdują się lokale, których właściciele karmią znakomicie albo fatalnie - dodaje kucharz i przedsiębiorca.

Posłuchaj
19:22 [CZWORKA]Czat Czworki 15 lipiec 2020 restauracja.mp3 Co w sezonie serwują restauracje i jak nie dać się nabrać? (Czat Czwórki/Czwórka)

Przeczytaj
kebab 1200.jpg
Kebab w Europie świętuje 50. urodziny. Przepis restauratorów

W kebabie wszystko oprócz baraniny

Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że wykryte podczas kontroli nieprawidłowości można podzielić na cztery sekcje. Pierwsza to zamiana składników. - Ta praktyka pojawiła się już na początku gospodarki wolnorynkowej. O ile jednak wtedy związana była z brakami konkretnych produktów, dziś chodzi tu głównie o cenę. Zamiast drogiej baraniny w kebabach możemy znaleźć mięso wołowe i drobiowe - mówi.

Druga grupa to wydawanie za małych porcji. Kolejne - przeterminowane produkty oraz niepełne informacje o cenach. - Skala tych nieprawidłowości, jeśli chodzi o poziomy, jest różna. Dlatego warto podejść do tego indywidualnie, zrobić research, a potem podzielić się swoją opinią z innymi - dodaje.

Zobacz
kucharz gotowanie 1200.jpg
Szef kuchni. Pracuje na zapleczu, a jest na pierwszym planie

Tanio nie znaczy smacznie

Kontrole wakacyjnych punktów gastronomicznych prowadzone są od dawna, a ich wyniki z roku na rok wyglądają podobnie. - Trzeba pamiętać, że to system naczyń połączonych. To my jako konsumenci wybieramy ofertę. Jeżeli jedynym kryterium decyzyjnym jest cena, to musimy liczyć się z tym, że restaurator będzie robić wszystko, żeby dostarczyć nam jak najtańszy produkt na rynku - wyjaśnia Łapanowski. - Druga, znacznie szersza kwestia, to edukacja kadry gastronomicznej. Im więcej będzie osób, które znają się na kulturze kulinarnej, tym większa szansa na poprawę sytuacji - podsumowuje.   

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), Grzegorz Łapanowski (kucharz, aktywista, przedsiębiorca)

Data emisji: 15.07.2020

Godz. emisji: 15.07

kul

Czytaj także

Ma bardziej stresującą pracę niż neurochirurg - kelner

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2017 17:15
Doradza i opiekuje się gośćmi restauracji. Prezentuje dania przygotowane przez szefa kuchni. Od niego w dużej mierze zależy, co klient sobie pomyśli o danym miejscu i czy odwiedzi je po raz kolejny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zawód: kelner. Jakie kompetencje trzeba posiadać w tej pracy?

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2020 17:29
Pojawiają się jeszcze przed godzinami otwarcia restauracji przygotowując salę do przyjęcia gości. Porządkują stoliki, polerują zastawę sprawdzają czystość pomieszczeń, dbając o komfort gości, których mają obsłużyć. Jak wygląda praca kelnera od kuchni i kto sprawdzi się w niej najlepiej?
rozwiń zwiń