XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny >>>
Każdy pianista przed wejściem na konkursową scenę ma chwilę na rozgrzewkę przy fortepianie. Niektórzy z nich chętnie korzystają też z małych termoforków, by rozgrzać dłonie. Koncerty grają na instrumencie, który sami wybrali. Wybór wcale nie był prosty, a mieli na niego zaledwie 15 minut.
04:35 czwórka czat czwórki 19.10.2021 konkurs.mp3 Co pomaga pianistom? Co wpływa na ich sukces? (Czat Czwórki/Czwórka)
Okazuje się, że części składowych sukcesu pianisty jest mnóstwo. Po pierwsze to dobrze przygotowany instrument. - Instrument musi być perfekcyjnie nastrojony - nawet było to słychać w III etapie Konkursu Chopinowskiego, podczas koncertu jednego z uczestników jeden z dźwięków nie był najczystszy - mówi Wojciech Kuleczka, stroiciel. Oczywiście, nawet jeśli jurorzy to wychwycili, to nie wpływało to na ich ocenę wykonania.
Zadaniem stroiciela jest sprawić, by trzy struny w obrębie jednego klawisza idealnie ze sobą współgrały. - Nawet minimalna różnica między jedną a drugą struną sprawia, że ten dźwięk zaczyna brzmieć inaczej – mówi Wojciech Kuleczka.
Więcej relacji z XVIII Konkursu Chopinowskiego znajdziesz na wszystkich antenach Polskiego Radia >>>
Pierwszy dźwięk, od którego należy rozpocząć strojenie fortepianu, kiedyś wyznaczano przy pomocy kamertonu, dziś jest to zazwyczaj tuner elektroniczny.
- Zaczynamy tak jak budowę domu. Kładziemy kamień węgielny, czyli pierwszy dźwięk, który wyznacza daną miarę. Od niego budujemy oktawę niżej i konstruujemy fundamenty budowli – wyjaśnia rozmówca Oliwii Krettek.
Stroiciel pracuje w całkowitej ciszy, przez kilka, a nawet kilkanaście godzin. Jego praca musi być wykonana na czas, bo często to od niego zależy, czy dany koncert się odbędzie czy nie.
Zaśpiewać Chopina. Natalia Kukulska o płycie "Czułe struny"
Uczestnicy prestiżowych konkursów, jak Konkurs Chopinowski, na fortepianie grają od najmłodszych lat. Jednak, żeby być dobrym pianistą, nie wystarczy tylko ćwiczyć.
- Pianista powinien słuchać dużo utworów, różnych wykonań, różnych pianistów i szukać własnego stylu, własnego gustu muzycznego, wrażliwości - podkreśla pianistka. - Gra na fortepianie to również studiowanie nut. Rozmyślanie o tej muzyce. To nie jest jak w sporcie, że im więcej przebiegniemy czy przejedziemy na rowerze, tym lepiej - tu jest trochę inaczej – dodaje inny muzyk.
Jednak pianiści też muszą dbać o formę. Gra na fortepianie przez kilka godzin to duże obciążenie dla kręgosłupa. Z tego względu polecana jest im joga, pływanie i spacery.
- Naprężenie ciała często bywa powodem sztywności, a ta często nakłada się na przepływ muzyki. Napięcie fizyczne wszystko blokuje i nie ma wtedy przepływu dobrej energii - mówi pianistka.
Konkurs Chopinowski od kulis. Rozmowy z artystami
W tej pracy warto zachować work-life balance. Nie warto zapominać też o psychice, tu relaks można odnaleźć w spacerach, sztuce, naturze czy innych koncertach.
Marcin Gmys, dyrektor Radia Chopin, podkreśla, że o ostatecznym sukcesie pianisty decyduje rzecz najbardziej niesprawiedliwa na świecie, czyli talent. - Jednak musi on być wsparty wielką pracą, jak mówił Ignacy Jan Paderewski. To był pianista, który miał wielki talent, ale nie był cudownym dzieckiem, nie był uważany za geniusza w młodości. On połączył swój talent z pracą – podkreśla.
***
Tytuł audycji: Czat Czwórki
Prowadzi: Piotr Firan
Materiał przygotowała: Oliwia Krettek
Data emisji: 19.10.2021
Godzina emisji: 15.15
pj/aw