Myślenie innowacyjne. "To kompetencja przyszłości"

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2023 17:10
- Innowacja to robienie inaczej czegoś, co wnosi wartość. Nie chodzi tu tylko o wprowadzanie nowych rozwiązań – tłumaczy strateg i trener innowacji Zuzanna Mikołajczyk.
Innowacyjność bardzo przydaje się w poszukiwaniu nowej pracy, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej mówi się o przebranżawianiu
Innowacyjność bardzo przydaje się w poszukiwaniu nowej pracy, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej mówi się o przebranżawianiuFoto: ImYanis/Shutterstock.com

Innowacyjność to nie tylko akceptacja zmienności

Innowacyjne myślenie stanie się jedną z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Tak przynajmniej wynika z raportu "The Future of Jobs Report" opracowanego przez analityków Światowego Forum Ekonomicznego. - To jest cecha ludzi, którzy są otwarci i nie boją się zmian, dlatego dobrze radzą sobie z tym reprezentanci pokolenia "Z" (osoby urodzone pomiędzy 1995 a 2012 rokiem) - mówi gość Czwórki. - Muszę jednak dodać, że zmienność to zaledwie jeden z elementów innowacyjności. Ważna jest także umiejętność wykorzystania tych zmian.

Sam pomysł to nie wszystko

Innowacyjność bardzo przydaje się w poszukiwaniu nowej pracy, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy coraz więcej mówi się o przebranżawianiu. - W tym sensie innowacyjność rozumiana jest jako umiejętność odnalezienia dla siebie miejsca - nie tylko w nowej firmie, ale też w nowej branży - tłumaczy ekspertka. - To nie jest kwestia nastawienia: ja mam pomysł, niech świat się do mnie dostosuje. Tu chodzi o to, żeby mieć pomysł i wiedzieć, jak go przekuć na otaczający nas świat.

Czy każdy może zostać innowatorem?

Innowacyjność jest pożądana nie tylko w biznesie, ale świetnie wpisuje się też w życie codzienne. - Każdy może być innowatorem i każdy może nauczyć się takiego myślenia, bo to nie jest kwestia talentu czy bycia geniuszem - podkreśla rozmówczyni Weroniki Puszkar. - To dyscyplina, jak każda inna, choć narosła wokół niej dziwna magia. Żeby być innowatorem, nie trzeba mieć pomysłów, które wykraczają poza nasze czasy. Nie na tym to polega. Bo największą wartość wnosi innowacyjność codzienna. 

Sprawdź też:

Wszystko w twoich rękach, szefie

Zuzanna Mikołajczyk przyznaje też, że samemu nie da się wprowadzić innowacji, że potrzebne są też osoby, które czują, że ta zmiana jest potrzebna. - Jestem przeciwniczką budowania wielkiej kultury innowacyjnej, bo to bardzo dumnie brzmi, natomiast często kończy się porażką. Czasami warto zacząć od prostych rzeczy, na przykład skupienia się na potrzebach klientów firmy, w której pracujemy. I duża w tym rola szefów, którzy powinni doceniać pracowników, nawet jeśli ci podają pewne rozwiązania w wątpliwość. Lepiej dopytać, z czego to wynika, niż pozostać obojętnym na takie głosy - podsumowuje strateg i trener innowacji.   

Posłuchaj
12:31 CZWÓRKA Czat Czwórki - innowacja 05.01.2023.mp3 Czy każdy może zostać innowatorem i gdzie się tego nauczyć? (Czat Czwórki/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Weronika Puszkar

Gość: Zuzanna Mikołajczyk (strateg i trener innowacji) 

Data emisji: 05.01.2023

Godzina emisji: 15.15

kul/kor

Czytaj także

Tylko Fejs i Insta - co z kreatywnością?

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2018 12:42
15 procent uczniów jest online przez ponad 5 godzin w dzień powszedni. Tylko co dziesiąty nastolatek ma pomysł na kreatywne skorzystanie z nowych technologii. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztafeta pokoleniowa. "Y" i "Z" na rynku pracy

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2023 18:30
"Zetki" i "Igreki" od początku swojego życia wychowywane są według praw wolnego rynku. To ludzie pewni sukcesu i wielu z nich ten sukces osiąga. Przypięto im jednak łatkę roszczeniowych. Czy to prawda?
rozwiń zwiń