Jak "Ład" określił nasz gust narodowy?

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2017 18:00
Kiedy słyszę "ŁAD", widzę typowe polskie wnętrze zaprojektowane w duchu stylu narodowego, który w naszej pamięci, nawet nieświadomie, przetrwał do dziś - mówi Katarzyna Rzehak z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
Audio
  • Jak działała Spółdzielnia Artystów "Ład"? Jakie są jej osiągnięcia dla współczesnego designu? (Klucz kulturowy/Czwórka)
Meble Spółdzielni Pracy Architektury Wnętrz (Ład) - Warszawa 1954 rok
Meble Spółdzielni Pracy Architektury Wnętrz ("Ład") - Warszawa 1954 rokFoto: PAP/Jerzy Baranowski

Katarzyna Rzehak Członkowie "Ładu" już w latach 30. XX wieku byli gotowi na customizację w swojej branży. W sklepie nie tylko udzielali porad dotyczących urządzania wnętrz, ale też, na zamówienie klientów, projektowali np tkaniny

Tkaniny żakardowe, kilimy ścienne, proste, drewniane meble, ceramika kamionkowa - to wszystko znajdowało się w ofercie Spółdzielni Artystów Plastyków "Ład", która powstała w październiku 1926 roku z inicjatywy profesorów i studentów Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. - Twórcy tego przedsięwzięcia z jednej strony chcieli zarobić, z drugiej stworzyć styl narodowy. Wpisowe wynosiło 100 złotych - tłumaczy gość Czwórki.  

Nazwa spółdzielni wyraźnie określała jej artystyczny cel. - Miało być ładnie i porządnie - przekonuje Katarzyna Rzehak.

Logo "Ład" było wypalane na meblach i stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli polskiego wzornictwa. Pierwszy "Ład-owski" sklep pojawił się w Warszawie w 1931 i spełniał wszystkie europejskie standardy. Co ze spółdzielnią działo się po wojnie? I w jaki sposób zakończyła się jej działalność? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Katarzyna Rzehak "Ład" był też współodpowiedzialny za wygląd wnętrz polskich transatlantyków - "Piłsudskiego" i "Batorego"

***

Tytuł audycji: Klucz Kulturowy

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Gość: Katarzyna Rzehak (Instytut Wzornictwa Przemysłowego)

Data emisji: 13.05.2017

Godzina emisji: 15.15

kul

Czytaj także

Międzywojnie. Rewolucja w branży "beauty"

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2016 18:00
- Gama kosmetyków w międzywojniu nie była tak szeroka jak dziś, ale Polki miały w czym wybierać. Wiodącą marką był "Śnieg Tatrzański" oferujący kremy pielęgnacyjne, szampony i pudry. W użyciu były także farby do włosów oraz... środki do depilacji - mówi Katarzyna Pytkowska, rektor Wyższej Szkoły Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Grażyna Hase. Od "kozak looku" do ikony mody

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2016 12:00
- Choć Grażyna Hase jest jedną z najważniejszych osobistości polskiej mody, to moja książka jest przede wszystkim opowieścią o twórczej kobiecie - mówi Krzysztof Tomasik, autor biografii "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka".
rozwiń zwiń