Superbohaterowie przerw reklamowych

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2018 09:15
- W latach 80. i 90. specjalistami od reklam byli ci, którzy te reklamy oglądali będąc na "saksach" lub u rodziny za granicą - mówi Agata Jakóbczak, autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80. - 90." - Ale też specjaliści w swojej dziedzinie: realizatorzy telewizyjni, reżyserzy - dodaje.
Audio
  • Agata Jakóbczak opowiada o początkach reklamy telewizyjnej w Polsce (Pierwsze słyszę/Czwórka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Shuttersock.com/dom. publiczna/Maxx-Studio

Agata Jakóbczak do świata reklamy trafiła po nudnej pracy w urzędzie. Za namową swego przyjaciela poszła na rozmowę o pracę do studia filmowego ITI. - To było niesamowite wejście w świat totalnego szaleństwa - wspomina gość Czwórki. - Przychodząc na rozmowę o pracę poczułam się, że ten świat produkcji reklam, szefów studia tańczących na korytarzu, to coś, w czym chciałabym się znaleźć - dodaje.

Pierwszymi twórcami reklam byli realizatorzy telewizyjni, do których zgłaszali się polonijni biznesmeni, czasem bardzo egzotyczni. Szukali tych, którzy będą w stanie wyprodukować im reklamę Agata Jakóbczak

Autorka przez wiele lat gościła w tym światku. Miała okazję przyglądać się pracy reżyserów, producentów i całych ekip produkcyjnych. - Ci, którzy robili filmy reklamowe podchodzili do nich, jak do zwykłych filmowych produkcji, tylko mniejszych - opowiada.  

Twórcy filmików promocyjnych borykali się ze stawkami za swoją pracę, zazwyczaj proponowali zaniżone ceny, które bardzo cieszyły zagranicznych inwestorów. Produkowali reklamy bardzo długie, 1-2 minuty. Zdarzało się, że musieli wycofać reklamę, gdyż promowany produkt został całkowicie wyprzedany. 

Ile zapłacono za pierwszą polską kampanię zagranicznego produktu? Jak były emitowane reklamy? Ile kosztował czas antenowy? Co wspólnego z początkiem tego biznesu ma pumeks i prusaki? O tym w nagraniu audycji. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzący: Kamil Jasieński

Gość: Agata Jakóbczak (autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy 80. - 90.")

Data emisji: 21.08.2018

Godzina emisji: 8.16

pj/bch

Czytaj także

Kot w reklamie. Jako ozdoba szyldu, albo trolejbus?

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2018 15:54
Wystawa "Logotypy" to graficzna prezentacja produktów różnych branż i marek, których motywem przewodnim jest kot. Katarzyna Boś, autorka prac, potraktowała koty jako wyzwanie do poszukiwania całkiem nowych rozwiązań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak zostać influencerem?

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2018 11:09
Influencerem jest najczęściej osoba, która posiada bloga, vloga, konto na Youtubie, Snapchacie lub innym portalu społecznościowym, i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób.
rozwiń zwiń