Gdy zjadasz hamburgera, koncentracja spada

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 10:21
Jak udowodnili naukowcy z Ohio State University fast foody, oprócz tego, że negatywnie wpływają na naszą wagę, dodatkowo nie pozwalają nam się skupić. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com/Syda Productions

Sięganie po burgera, frytki lub pizze obniża naszą koncentracje. Badacze twierdzą, że jedzenie zawierające wysoką wysoką zawartość tłuszczów nasyconych mocno wpływa na nasz mózg. Ich zdaniem wystarczy już jeden taki posiłek, aby sprawność naszego umysłu się pogorszyła. 

- Tu warto przyjrzeć się metodologii badania. Ważny jest dobór grupy - tu były badane głównie kobiety - mówi Hanna Stolińska, dietetyk. - Panie, które dostawały te fast foody i inne produkty do jedzenia były wręcz przegłodzone, nie jadły przez wiele godzin przed eksperymentem. Myślę, że i przez to zjadały bardzo duże porcje serwowanych posiłków - dodaje. 

Posłuchaj

03:43 czwórka pierwsze słyszę 17.06.2020.mp3 Dietetyk, Hanna Stolińska komentuje badania amerykańskich naukowców na temat wpływu fast foodów i ich wpływu na naszą koncentrację (Pierwsze słyszę/Czwórka)

Fast foody to produkty ciężkostrawne. Hanna Stolińska wraca uwagę, że po zjedzeniu takiego posiłku nasz organizm wszystkie siły kieruje na jego strawienie. - W takich momentach wszystkie inne narządy gorzej pracują, w tym mózg, a wszystko po to, by strawić ten posiłek - zaznacza. 

W badaniu pod lupę wzięto rodzaj tłuszczu, który spożywamy.  - Głównie w tych fast foodach są nasycone kwasy tłuszczowe, które są mniej zdrowe dla naszego organizmu. Druga grupa badanych dostawała w posiłkach olej słonecznikowy, bogaty w kwasy omega-6, czyli te wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są dobre dla naszego organizmu i są nam potrzebne - dodaje. 


sklep odzieżowy moda 1200.jpg
Odpowiedzialna i przyjazna Ziemi moda. Jak to się robi?

Rozmówczyni Mateusza Kulika zauważa, że jeszcze lepsze wyniki badań można by uzyskać porównując jedzenie fast foodów z jedzeniem bogatym w kwasy omega-3, bo one najsilniej działają na naszą koncentrację. 

- Nasycone kwasy tłuszczowe i kwasy tłuszczowe trans, o których mało się mówi, a producenci żywności nie informują o ich zawartości, powodują ogromny stan zapalny w naszym organizmie - wyjaśnia dietetyczka. - Wybierając dietę dla siebie warto wybrać dietę mind, dash czy śródziemnomorską. Te diety zawierają dużo kwasów omega-3, z ryb, orzechów włoskich, siemienia lnianego czy oleju rzepakowego - dodaje. 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał: Mateusz Kulik

Data emisji: 17.06.2020

Godzina emisji: 8.15

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Trendy na 2020. Kuchnia roślinna dla nas i planety

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2020 10:28
- Od kilku lat widzimy trend wzrastający, jeśli mowa o kuchni roślinnej - mówi Michał Lachur, szef kuchni Organic Corner. - Towarzyszy jej filozofia zero waste, miejskie ogrodnictwo i trend kupowania "brzydkich" warzyw - dodaje. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wysokoprzetworzona żywność przyczyną otyłości. Nie tylko kalorie!

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2020 09:25
Wzrost konsumpcji coraz bardziej przetworzonej żywności jest odpowiedzialny za rosnącą epidemię otyłości wśród Amerykanów. 
rozwiń zwiń