Pytań w nas jest mnóstwo, odpowiedzi w sieci też, jednak nie każda z nich jest prawdziwa, poprawna czy zawiera pełne wyjaśnienie. Sebastian Wasilewski wraz z zespołem postanowił przyjrzeć się najczęstszym "searchom" (wyszukiwaniom) wpisywanym w wyszukiwarki i rzetelnie na nie odpowiedzieć. O wsparcie poprosił naukowców Politechniki Gdańskiej.
- Politechnika Gdańska jest naszym koproducentem naukowym. Zgłosiłem się do niej z moim autorskim pomysłem stworzenia takiego portalu - wyjaśnia Sebastian Wasilewski, pomysłodawca "Dlaczego?". - Na pytania odnalezione w sieci chcieliśmy odpowiedzieć zupełnie inaczej. Gdy ludzi coś zaciekawia: czy oceny są bez sensu, dlaczego ceny rosną, czemu piłkarze tyle zarabiają, to trzeba odpowiedzieć na to za pomocą nauki i danych - dodaje.
Politechnika Gdańska chętnie przystąpiła do projektu. Odbyło się wiele rozmów i spotkań z profesorami, doktorantami, pracownikami uczelni, które doprowadziły do powstania 8 odcinków programu "Dlaczego?". Dziewięcioro pracowników naukowych uczelni jest przewodnikami po tych pierwszych zagadnieniach.
Oceny są bez sensu - prawda i szczerość
Program "Dlaczego?" stawia przede wszystkim na prawdę i szczerość. Pierwsze jego pytanie brzmi: Czy oceny w szkole mają sens? - To pierwsze pytanie jest bardzo ważne. Poszukują na nie odpowiedzi młodzi ludzie, którym jest dedykowana ta seria - mówi Joanna Mytnik z Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej. - Młodzi często zadają pytanie o sensowność oceniania w szkołach. Czują, że te oceny nie mają sensu, a potwierdzają to wyniki badań naukowych. Chcemy głośno o tym mówić. Oceny w szkole nie mają sensu, sprawiły, że dziś w szkole chodzi o ich dostawanie, a nie o uczenie się. My wyjaśniamy, dlaczego ocenom sensu brakuje i o co w szkole powinno chodzić - dodaje.
Ekspert podkreśla, że stopnie w każdej skali, czy 2-5, czy 1-6, czy A-F, nie motywują do uczenia się, tylko do obrania strategii uniknięcia kary. To jest pewna gra, pewien wyścig. - Oceny motywują uczniów, by system oszukać, mówić to, czego nauczyciel oczekuje. Z drugiej strony nauczyciel dostaje narzędzie władzy - zauważa naukowczyni. - Przez oceny szkoła nie jest miejscem kreatywności, uczenia się, rozumienia świata, zdobywania wiedzy czy komunikacji. Przez oceny tracimy to, co najważniejsze - dodaje.
12:42 czwórka ndt 03.06.2022.mp3 Czym jest projekt "Dlaczego?" i dlaczego szkolne oceny są bez sensu (Najlepszy dzień tygodnia/Czwórka)
Wyszukiwarka nie wystarcza
Pytania wpisywane w wyszukiwarki wyrzucają nieskończoną ilość wyników. Sebastian Wasilewski chce wyciągnąć te rzeczy, którymi żyjemy w sieci, do rzeczywistości. - To w rzeczywistości znajdujemy prawdziwe odpowiedzi - podkreśla gość Czwórki.
Drugi odcinek programu "Dlaczego?" będzie poświęcony finansom i sportowi. - Dr Krystian Zawadzki jest pionierem badań o niepieniężnych zyskach ze sportu. On jako pierwszy wyestymował, jak przeliczyć na pieniądze wartości związane z dumą narodową, poczuciem wspólnoty, z inspiracją czy motywacją, która płynie z organizacji turnieju sportowego. Badał to na przykładzie Euro 2012. Zyski wyliczył na 5 mld złotych - opowiada gość Szymona Jaworskiego i Gosi Jakubowskiej. - Dr Zawadzki odpowie w naszym cyklu o zarobkach piłkarzy. Padnie konkretna, jasna odpowiedź i zostanie ona naukowo objaśniona - dodaje.
Wszystkie odcinki "Dlaczego?" przechodzą przez proces konsultacji naukowych. Goście Czwórki szczególnie podkreślają ich rolę w dzisiejszym świecie pełnym fake newsów i domysłów.
DLACZEGO - zupełnie nowy program/Dlaczego
***
Tytuł audycji: "Najlepszy dzień tygodnia"
Prowadzący: Małgorzata Jakubowska i Szymon Jaworski
Goście: Sebastian Wasilewski (pomysłodawca projektu "Dlaczego?"), Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej)
Data emisji: 03.06.2022
Godzina emisji: 8.16
pj