Najstarszy błysk

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2009 16:49
Naukowcy zobaczyli rozbłysk gwiazdy, która wybuchła zaledwie 630 mln lat po Wielkim Wybuchu.

Poprzedni rozbłysk rekordzista był 200 milionów lat młodszy. Wydarzył się 825 milionów lat po początku Wszechświata. W skali kosmicznej oznacza, że był bardzo wcześnie. Ten jest jeszcze starszy i jego zaobserwowanie oznacza, że naukowcy są coraz bliżej zajrzenia w przeszłość kosmosu, kiedy rodziły się pierwsze galaktyki.

GRB 090423, bo tak nazywa się najmłodszy, albo raczej najstarszy rozbłysk został zaobserwowany 23 kwietnia tego roku. Teleskop Swift obserwujący niebo w poszukiwaniu rozbłysków wysłał wiadomość na ziemię, że natrafił na błysk. Wówczas podjęto decyzję o skierowaniu oka teleskopu bezpośrednio na rejon, z którego pochodził. Czas reakcji jest tu kluczowy, bo takie rozbłyski są bardzo krótkie i rzadkie. Swift obserwuje ich rocznie około 100.

Analiza widma rozbłysku pokazała, że miał on przesunięcie ku czerwieni wynoszące 8.2. Poprzedni rekordzista rozbłysków miał 6.7. Im większe przesunięcie, tym rozbłysk pochodzi z odleglejszego regionu wszechświata, a więc musiał wydarzyć się wcześniej. Artykuł o odkryciu naukowców pod kierunkiem Niala Tanvira z Uniwersytetu w Leicester w Wielkiej Brytanii opublikował ostatni Nature.

film o odkryciu najstarszego rozbłysku gamma możesz zobaczyć na stronach Nature

Andrzej Szozda
Żr Nature.

Zobacz więcej na temat: kosmos Wielka Brytania

Zajrzeć do środka gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2010 09:52
Polscy naukowcy wraz z kolegami z Europy opracowali nową metodę badania wnętrza gwiazd.

Wszechświat przyspiesza

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 14:24
Nie dość, że Wszechświat się rozszerza, to robi to co raz szybciej.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?

Na końcu wszechświata będzie Wielki Chłód

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 17:38
Wszechświat będzie się rozszerzał w nieskończoność, a jego temperatura z czasem spadnie niemal do zera absolutnego.

W poszukiwaniu ciemnego wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2010 09:07
Po raz pierwszy badanie przestrzeni na kosmiczną skalę potwierdziło istnienie ciemnej materii. Nadal jednak nie wiemy czym ona jest.