X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

A planety szaleją, szaleją...

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2009 14:44
Olbrzymie, gazowe planety w odległych układach słonecznych mają związki potrzebne do powstania życia.

Wodę, dwutlenek węgla i metan odkryli naukowcy w odległej gazowej planecie wielkości Jowisza. HD 209458b krąży wokół gwiazdy wielkości słońca w konstelacji Pegaza. Jest oddalona od ziemi o około 150 lat świetlnych. Obecność tych trzech związków może być dowodem na istnienie życia, choć na tej planecie żadnego życia na pewno nie ma.

To już druga planeta poza słoneczna, na której wykryto związki potrzebne do istnienia życia. Gdyby udało się je odkryć wokół skalistych planet wielkości ziemi, krążących w odpowiedniej odległości od swojej gwiazdy, wówczas można podejrzewać, że rozwinęło się tam życie. Choć nie byłby to ostateczny dowód na istnienie obcych.

Mark Swain z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w USA mówi, że wykrycie już drugiej planty, gdzie jest woda, CO2 i metan może oznaczać, że będziemy coraz częściej odkrywali bogate w życiodajne cząsteczki światy. Odkrycie zbliża nas do znalezienia drugiej ziemi, choć naukowcy z NASA uważają, że minie co najmniej 10 lat zanim będziemy potrafili badać skład chemiczny atmosfery planet zbliżonych do ziemi w oddalonych układach słonecznych.

Odkrycie było możliwe dzięki dwóm kosmicznym obserwatoriom: teleskopowi Hubbla i Spitzera. Wykorzystano spektroskopie, czyli badanie widma światła. Każdy związek chemiczny, czy pierwiastek zostawia w widmie światła specyficzny znak. Analiza pozwala na stwierdzenie przez jakie cząsteczki światło przechodzi lub jest odbijane.

Wizja planety HD 209458b

Badacze szukający poza-słonecznych planet z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie pracy przez sondę Keplera, która już krąży po orbicie i będzie szukać skalistych planet wielkości Ziemi. Sonda ma patrzeć na pogranicze gwiazdozbiorów Łabędzie i Lutni, gdzie będzie szukać tak zwanych tranzytów, czyli maluteńkich zmian jasności gwiazdy, gdy przed jej „obliczem” przelatuje planeta. Naukowcy spodziewają się, że w ciągu 3 i pół roku uda się odnaleźć około 50 skalistych „ziemskich planet i setki innych, większych.

Badanie spektroskopowe umożliwi sprawdzenie, czy na tych planetach są warunki do powstania życia. A warunki te to właśnie związki chemiczne między innymi: woda, dwutlenek węgla i metan. Gdyby udało się znaleźć planetę i ustalić, że „życiodajne” związki na niej występują znacznie wzrosły by szanse na to, że mogło się rozwinąć tam życie.

Pytanie czy byłoby to życie inteligentne. Poszukiwanie obcych cywilizacji polega na słuchaniu szumu kosmicznego i wybieraniu sygnałów, które mogą być generowane sztucznie. Obcy odbierający szum pochodzący z naszej planety mogli by usłyszeć na przykład fragmenty naszych rozmów telefonicznych, programów telewizyjnych i radiowych przekazywanych przez satelity telekomunikacyjne.
Tylko czy wówczas ci kosmici doszliby do wniosku, że mają do czynienia z inteligentną cywilizacją?

Andrzej Szozda
Źr. NASA

Na Marsie było życie

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2009 14:20
Organizmy, które żyły na Marsie, dotarły tam z Ziemi.

NASA bombarduje Księżyc

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2009 14:10
Rakieta misji LCROSS uderzyła w krater Cabeus położony w rejonie księżycowego bieguna południowego.

Wysyp planet

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2009 15:32
Dalszy, dynamiczny wzrost w wykrywalności planet. W ostatnim okresie liczba odkrytych poza-słonecznych ciał wzrosła o 30%.

Koniec Świata

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 16:07
Wszechświat będzie się rozszerzał, aż nastąpi tak zwany Wielki Chłód.

Tej nocy najlepsze warunki do obserwacji Merkurego

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2010 15:02
Planetę widać obecnie po zachodzie Słońca, około 10 stopni nad zachodnim horyzontem. Maksymalna wysokość Merkurego, wynosząca 12 stopni, zostanie osiągnięta 9 kwietnia. Doskonałym drogowskazem do Merkurego będzie bardzo jasna Wenus.

Tajemnice krawędzi Układu Słonecznego

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2009 07:00
Sonda IBEX odkryła nieznaną strukturę przecinającą granicę Układu Słonecznego.

Żyjąc z gwiazdą

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2010 13:03
Obserwatorium Dynamiki Słońca, SDO przesłało na Ziemię pierwsze zdjęcia naszej gwiazdy. Tak dokładnie jeszcze Słońca nie oglądaliśmy.

Halo, halo! Tu kosmici!

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2010 23:57
Naukowcy odebrali sygnał radiowy. I nie mają pojęcia, co, lub kto go nadaje. Czy mamy KONTAKT!

Urodziny Hubble'a

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2010 10:19
W ciągu swoich 20 lat pracy teleskop Hubble'a pomógł w wyjaśnieniu wielu tajemnic wszechświata.

Zagadkowy kosmos w oku Hubble'a

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2010 15:38
Z okazji 20-lecia pracy Teleskopu Hubble'a przygotowaliśmy galerię najciekawszych zdjęć, jakie wykonał.