X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Jaki banan jest lepszy - mniej czy bardziej dojrzały?

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2018 13:00
Jedzenie to pożywka dla dobrych bakterii, które żyją w naszych jelitach. Skład flory jelitowej człowieka zmienia się z wiekiem i jest zależny od tego, co jemy. Aby zadbać o dobre mikroby powinniśmy unikać cukrów prostych, których jest dużo np. w dojrzałych bananach, za to jeść węglowodany złożone, których bogatym źródłem są niedojrzałe owoce.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: vandame/shutterstock.com

To od tego, jaki jest skład naszej mikrobioty (ogół mikroorganizmów bytujących w przewodzie pokarmowym) zależy to, jak nasz układ odpornościowy daje sobie radę z patogenami, czyli mikroorganizmami wywołującymi choroby.

Te dobre bakterie nie produkują agresywnych toksyn, dlatego nie uszkadzają jelit, za to stymulują rozwój komórek układu odpornościowego. Poprzez trening z łagodnymi bakteriami nasz organizm uczy się reakcji, które potem uruchamia w przypadku patogennych mikrobów.

Mikroorganizmy znajdujące się w jelitach "rosną w siłę", gdy dostają prebiotyki, czyli wszelkie polisacharydy (cukry złożone), które nie są trawione w jelicie cienkim (głównym miejscu trawienia i wchłaniania składników odżywczych) tylko w postaci niezmienionej przechodzą do jelita grubego.

Tam, w procesie fermentacji, rozkładane są przez bakterie jelitowe do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które odżywiają śluzówkę jelita.

Prebiotyki najlepiej dostarczyć w diecie w postaci błonnika pokarmowego. Najwięcej jest go w szparagach, cebuli, czosnku, cykorii, karczochach, ale także w zielonym, nie do końca dojrzałym bananie.

Właśnie te niedojrzałe banany są ucztą dla naszej mikroflory, bo jest w nich dużo skrobi opornej, czyli cukru złożonego. Naszym enzymom trawiennym trudno jest taką skrobię strawić, będzie zatem rozkładana dopiero w jelicie grubym dzięki przyjaznym bakteriom jelitowym.

Im bardziej banan dojrzały, im więcej na nim ciemnych plamek, tym mniej ma skrobi opornej, za to owoc jest pełen cukrów prostych, które są dla nas mniej korzystne, bo wchłoną się w jelicie cienkim.

PAP Zdrowie/ "Dieta w chorobach immunozależnych", pod red. Mirosławy Gałęckiej, PZWL, Warszawa 2017 r./ gap/kk

Zobacz więcej na temat: NAUKA dieta zdrowie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Orzechy - źródło doskonałego samopoczucia, kondycji intelektualnej i pięknej sylwetki

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2017 10:37
Światowa Organizacja Zdrowia ustanowiła bezpieczną ilość spożycia orzechów, która ma dobry wpływ na organizm człowieka, nie zwiększając jednocześnie masy ciała. Które orzechy i w jakich ilościach powinniśmy zjadać, żeby cieszyć się dobrym samopoczuciem?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Durian - owoc dla odważnych

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2018 14:50
Jak ser pleśniowy, jak syrop z cebuli i śmietany albo... jak zgniłe mięso. Są tacy, którzy twierdzą, że durian to najbardziej śmierdzący owoc na świecie.
rozwiń zwiń