X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Uratować neurony po udarze

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2010 09:07
Jest szansa na nową terapię dla chorych po udarze mózgu.

Udało się odkryć mechanizm sygnalizacji neuronalnej zaangażowanej w regenerację mózgu po udarze - informują naukowcy z USA na łamach pisma "Nature". Ich badania mają szansę pomóc w opracowaniu nowych metod terapii dla chorych.

Udar powoduje masowe, nieodwracalne obumieranie neuronów w mózgu, poprzez co pełna regeneracja funkcjonalna uszkodzonego regionu jest bardzo trudna. Thomas Carmichael wraz z zespołem z University of California w Los Angeles wykazał, że udar sprawia, iż neurony otaczające uszkodzony region stają się mniej pobudliwe, ponieważ gromadzą neuroprzekaźnik hamujący tzw. kwas gamma aminomasłowy (GABA).

Zahamowanie tej formy aktywności GABA genetycznie lub przy pomocy specjalnych leków poprawia regenerację po udarze u myszy - co bardzo ważne - również, jeżeli zostanie wprowadzone z opóźnieniem (nie bezpośrednio po udarze).Dotychczas dostępne są jedynie metody leczenia, które żeby zadziałać, skutecznie muszą być zastosowane bezpośrednio lub kilka godzin po udarze. Jednak żadna z nich nie wspomaga regeneracji funkcjonalnej mózgu, przez co pacjenci cierpią na wiele zaburzeń po przebytym udarze.

Pomimo, że nie da się uniknąć śmierci komórek nerwowych, dzięki pracy naukowców z Los Angeles można będzie ratować neurony otaczające obszar udaru. Pozwoli to na przynajmniej częściowe przejęcie funkcji obumarłych komórek i poprawę stanu pacjentów.

(ki)

Zobacz więcej na temat: udar mózgu USA zdrowie

Cud pamięci

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2009 10:24
Niecodzienne zawody w zapamiętywaniu liczb, imion i twarzy rozpoczęły się w Wielkiej Brytanii.

Pomóc chorym po udarze mózgu

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2010 08:31
NFZ nie refunduje zabiegów rehabilitacji po udarze mózgu. A są to niewielkie pieniądze.

Poruszaj myślą

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2010 15:30
Przełom – wyizolowano sygnały z mózgu, które są odpowiedzialne za sterowanie ruchem ciała.