Niedźwiedzie pomogą astronautom

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2011 11:00
Zimowy sen niedźwiedzi w nieprawdopodobny sposób spowalnia ich metabolizm. O nowych odkryciach z Alaski amerykańscy i brytyjscy badacze piszą w najnowszym tygodniku Science.

Naukowcy, by udowodnić, że pracowali na żywym organizmie, opublikowali film wideo, na którym niedźwiedź czarny (Ursus americanus) leży, śpi i chrapie.

Trzy takie niedźwiedzie umieszczono w specjalnych pomieszczeniach imitujących prawdziwe legowiska. Wewnątrz zamontowano kamery na podczerwień i czujniki ruchu. Zwierzętom wszczepiono specjalne nadajniki informujące o temperaturze ciała, uderzeniach serca i aktywności mięśni. Niedźwiedzie zapadają w zimowy sen na pięć do siedmiu miesięcy; i wytrzymują ten czas bez jedzenia, picia czy oddawania moczu.

Najnowsze dane fizjologiczne wskazują, że metabolizm tych ssaków podczas zimowego odrętwienia jest o 75% wolniejszy od stanu normalnego. To nowość dla naukowców, którzy sądzili, że aby osiągnąć taki stan, zwierzęta musiałyby obniżyć temperaturę ciała o około 15 stopni, a nie zaledwie sześć czy siedem, tak jak miało to miejsce podczas eksperymentu. Eksperci chcą wykorzystać wyniki badań w medycynie oraz w przygotowaniu człowieka do długich podróży kosmicznych.

(iar)

Zobacz więcej na temat: podróże

W Bieszczadach spacerują niedźwiedzie, też z małymi

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2010 11:39
Tropy niedźwiedzi zauważyli leśnicy w kilku miejscach w Bieszczadach, m. in. w nadleśnictwach Lutowiska, Stuposiany i Komańcza - poinformował rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie, Edward Marszałek.

Skandynawscy biegacze boją się niedźwiedzi

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2010 09:57
Wiadomość o wybudzonych ze snu zimowego stadach niedźwiedzi, widzianych na trasach olimpijskich w Whistler, wzbudziła obawy skandynawskich biegaczy narciarskich.

Niedźwiedzie zabili ludzie, nie klimat

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2010 07:00
Ekspansja ludzi, a nie zmiany klimatu doprowadziły do wyginięcia niedźwiedzi jaskiniowych - wynika z najnowszych badań, o których informuje "Molecular Biology and Evolution".

Zimą się kurczą

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2010 14:00
Ryby znajdujące się w niskich temperaturach zmniejszają wielkość swojego ciała o około 10 procent - twierdza naukowcy.