Teleskop Spitzera ma 7 lat!

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2010 08:00
Kosmiczny Teleskop Spitzera, którego głównym zadaniem jest badanie odległych obszarów Drogi Mlecznej, świętuje 7 urodziny.

Teleskop Spitzera został wystrzelony w przestrzeń kosmiczną 25 sierpnia 2003 roku z Centrum Kosmicznego im.  Johna Kennedy’ego i został umieszczony na orbicie obiegającej Słońce.  Urządzenia w teleskopie zostały zaprojektowane, by wykrywać promieniowanie podczerwone i promieniowanie cieplne.

Zwierciadło teleskopu ma 85 centymetrów średnicy. Takie wymiary czynią teleskop największym ze wszystkich dotychczas wyniesionych w przestrzeń kosmiczną i badających spektrum podczerwieni. Początkowym zadaniem Spitzera, była obserwacja pyłu kosmicznego z Mlecznej Drogi.  Obecnie podąża w odległe części galaktyki i przesyła zdjęcia jej niezbadanych obszarów.

W przeciwieństwie do innych teleskopów, Spitzer pokazuje całe konstelacje gwiazd, a nie pojedyncze obiekty, wyglądające jak plamki. Zdjęcia robione przez Spitzera umożliwiają naukowcom badanie struktury całych gwiazd. Charles Kerton, profesor fizyki i astronomii z Iowa State University analizuje nowoformujące się obszary Mlecznej Drogi.

– Teleskop pozwala zobaczyć obiekty, które są „zacienione”. Pozwala  odkryć nowopowstające gwiazdy, których nie można obejrzeć w żaden inny sposób i pokazuje je w rozdzielczości, która pozwala nam lepiej zrozumieć to co widzimy – mówi Kerton, który w swoich badaniach wykorzystuje dane ze Spitzera.

Massimo Merengo, naukowiec, który brał udział w konstruowaniu oprogramowania Spitzera,  wykorzystuje zdjęcia teleskopu do badania dużych gwiazd o niskiej temperaturze oraz pyłu, który powstaje w miarę rozwijania się tych gwiazd. W swoich wypowiedziach Merengo podkreśla niezwykłą czułość teleskopu, dzięki której naukowcy mogą obserwować bardzo zimne i słabe gwiazdy.

Pomimo swojej wyjątkowości Spitzer nie dostanie urodzinowego tortu. Przyczyna jest prosta – w próżni nie dałoby się ani zapalić, ani zdmuchnąć świeczek.

ki, iastate.edu

Wszechświat - dzieło rozumnego stwórcy?

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2008 12:03
Dowiedz się, jak poznajemy przeszłość i kształt Wszechświata.

Rozgrzewka Spitzera

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2009 14:11
Dla Teleskopu Spitzera zaczyna się nowa era. Co odkryje tym razem?

Angielski superteleskop

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2009 12:18
W Wielkiej Brytanii uruchomiono jeden z najpotężniejszych radioteleskopów świata.

Pierwsze dane od Plancka

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2009 11:41
Europejskie obserwatorium Planck nadesłało pierwsze zdjęcia kosmicznego promieniowania mikrofalowego.

Kosmiczny Teleskop Keplera odkrył pięć nowych egzoplanet

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 16:14
Zadaniem urządzenia jest poszukiwanie planet wielkości Ziemi, możliwych do zamieszkania.

Jeszcze poczekamy na teleskop Webba

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2010 01:00
Budowa najnowocześniejszego teleskopu wszechczasów znacznie się opóźni, a jej koszty będą dwa razy większe niż zakładano.

Prywatny teleskop otworzy kosmos dla amatorów

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2011 08:00
W Polsce brakuje zaawansowanych teleskopów? Uczmy się od Kanadyjczyków - niedaleko Ottawy dzięki darowiznom sponsorów powstanie nowoczesny, a prywatny teleskop do użytku profesjonalistów i amatorów.