X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Kolejka spod lady IPN-u

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2011 11:00
Buty Relaks, kawę zbożową i wodę kolońską "Przemysławską" odnajdziemy w najnowszej grze wydanej przez IPN.
Audio

Instytut Pamięci Narodowej wydał grę planszową pozwalającą przenieść się w lata PRL-u.

- Buty Relaks, woda kolońska Przemysławka, kawa zbożowa czy papier toaletowy - to niektóre z towarów, po które na planszy ustawiają się w kolejkach uczestnicy nowej gry edukacyjnej.


Nie każdemu uda się zrobić zakupy, bo towarów stale brakuje, a gdy już są - bywają sprzedawane spod lady lub znikają klientom sprzed nosa.


Prace nad grą "Kolejka", przybliżającą graczom realia życia codziennego w latach schyłkowego PRL-u, trwały dwa lata. Jej oficjalną prezentację zaplanowano na 5 lutego w Warszawie. Twórcy gry spodziewają się, że może ona stać się przebojem historycznych gier edukacyjnych.


"Gra nie tylko przybliża kolejkowe realia, ale przede wszystkim wywołuje emocje, wprowadzając w klimat kolejkowych przepychanek. Gracz na własnej skórze odczuwa, jak to jest, gdy ktoś wciśnie się przed nim do kolejki, zabierze towar spod lady, albo gdy przez pomyłkę w dostawie towar trafi do innego sklepu" - tłumaczy Karol Madaj z biura edukacji publicznej IPN.


Dostępne w grze dobra są - jak w PRL - reglamentowane; z zasady jest ich za mało. W zdobyciu towarów z listy zakupów (każda z nich liczy 10 pozycji) jednym kolejkowiczom pomagają, a innym przeszkadzają, karty dające dostęp do towaru spod lady lub zakupów bez kolejki. Dlatego nawet stojąc przed sklepem przez całą noc gracz musi liczyć się z tym, że przed nim stanie matka z dzieckiem na ręku, nie przywiozą towaru lub po prostu usłyszy: pan tu nie stał!

Gra
Gra Kolejka


Zasady gry są proste, może zagrać w nią nawet 8-latek. Autorzy "Kolejki" przestrzegają jednak, że ze względu na towarzyszące grze emocje, jest ona adresowana raczej do starszych dzieci, od 12 lat. Grać może od 2 do 5 osób. Każdy gracz wysyła członków rodziny po zakupy z zawierającą 10 pozycji listą. Trzeba kupić głównie produkty spożywcze i artykuły codziennego użytku, ale także np. przewodnik po Bułgarii, meblościankę, politurowany stolik, sprzęt agd itp. Wygrywa ten, kto pierwszy kupi wszystkie towary z listy.


Kupowanych przez graczy towarów jest 60. Widnieją na kartach, gdzie zamieszczono stylizowane na archiwalne zdjęcia poszukiwanych dóbr. Ponadto każdy z graczy dysponuje kartami, dającymi mu uprzywilejowaną pozycję wobec innych lub pozwalających "wcisnąć się" do kolejki.


Jak powiedział Madaj, w pracach nad "Kolejką" i testowaniu jej uczestniczyli najlepsi polscy autorzy gier planszowych. W efekcie - jego zdaniem - powstała przemyślana pod względem technicznym (tzw. mechaniki gry) gra łącząca praktyczną naukę historii z emocjami i zabawą. W pudełku z grą znajdzie się też opracowanie historyczne na temat gospodarki PRL oraz filmy dokumentalne o zjawisku kolejek.


"Kolejka" to pierwsza z gier IPN, która doczekała się recenzji naukowej. Sporządzając ją dr Małgorzata Mazurek z IPN, wyspecjalizowana w historii gospodarki w PRL, analizowała nie tylko historyczną poprawność gry, ale również to, w jaki sposób oddaje kolejkowe emocje.


Na początek IPN przygotował 3 tys. egzemplarzy nowej gry. Będą m.in. nagrodami w konkursach organizowanych przez Instytut oraz trafią do sprzedaży. W pierwszym etapie będzie można je kupić w warszawskiej siedzibie IPN. Jeśli zainteresowanie będzie duże, wydane zostanie kolejna partia gier, które będą mogły trafić do hurtowni i sklepów.


"Kolejka" to nie pierwsze przedsięwzięcie, popularyzujące historię w formie gry. Wcześniej IPN przygotował m.in. wojenną grę planszową "303" (jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe), której mechanizm wkrótce może posłużyć także do gier przypominających inne wojenne epizody lotnicze. Wydano również grę "Pamięć '39" (wprowadza uczniów w tematykę kampanii wrześniowej) oraz "Awans - zostań marszałkiem Polski", służącą przybliżeniu młodzieży polskich stopni wojskowych z 1939 r.


W planach Biura Edukacji Publicznej IPN jest przygodowa gra "Konspiracja", której celem będzie wprowadzenie uczniów w temat Polskiego Państwa Podziemnego, w realiach okupacyjnej Warszawy. Historyczne gry edukacyjne to także jedna z propozycji Instytutu na spędzenie ferii zimowych. We wtorek prezentacja gier IPN dla dzieci i młodzieży odbyła się w Katowicach.

(pj)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Zapraszamy do Trójki - ranek 16 listopada 2010

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2010 06:00
Grę planszową o PRL przygotował Instytut Pamięci Narodowej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żbik, Kloss i Tytus na wystawie w Rzeszowie

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2010 10:00
Ponad 50 komiksów wydanych w latach 1945-89 można zobaczyć na wystawie "Komiks w PRL, PRL w komiksie" w oddziale IPN w Rzeszowie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mokołajkowe kolejki w PRL

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2010 10:00
Nie wszyscy pamiętają kolejki rodem z PRL. Dzięki Instytutowi Pamięci Narodowej, każdy będzie mógł poczuć smak tamtych czasów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Portal IPN o Grudniu 1970

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2010 07:22
Edukacyjny portal internetowy na temat tłumienia robotniczych protestów w grudniu 1970 r. na Wybrzeżu uruchomi dzisiaj Instytut Pamięci Narodowej.
rozwiń zwiń