Kultura

Wyśpiewać Moulin Noir - WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2008 10:22
Przed kilkoma laty Marcin Przybylski jako aktor stawał na scenie warszawskiego Teatru Współczesnego. Po pięciu latach powraca i zajmuje miejsce po drugiej stronie, jako autor scenariusza i reżyser spektaklu „Moulin Noir”.

W ostatnim czasie Marcin Przybylski nie miał wiele czasu na wytchnienie. Niedawno na muzyczny rynek wydawniczy trafiła jego autorska płyta „Vernix”, będąca muzyczną opowieścią o Warszawie. W niedługim czasie Antonina Grzegorzewska zaangażowała go do swojego debiutanckiego spektaklu „Ifigenia”. Chwilę potem  przyszedł czas na samodzielny spektakl i to w teatrze, w którym z pewnością zdążył poznać wszystkie zakamarki. Marcin Przybylski występował przez 5 lat (1998-2003) na deskach Teatru Współczesnym. Zagrał m.in. w spektaklach: „Łgarz Carlo” Goldoniego(1998), „Mieszczanin szlachcicem” Moliere'a (1999-2000), „Szkoła Żon” Moliere'a (2000), „Wielkanoc” Augusta Strindberga (2001), „Wniebowstąpienie „Tadeusza Konwickiego (2002), „Stracone zachody miłości” Williama Szekspira (2003). Jak powiedział Polskiemu Radiu, nigdy nie przypuszczał, że kiedykolwiek będzie miał możliwość wyreżyserowania autorskiego spektaklu w Teatrze Współczesnym. To dla mnie duża radość - dodał reżyser.

Od początku artystycznej działalności Przybylskiego wiele łączyło go z muzyką. Aż trudno sobie wyobrazić, że muzycznego akcentu mogłoby zabraknąć w jego autorskim spektaklu. Trudno było jednak spodziewać się tego, że całą historię „Moulin Noir” zdecyduje się wyśpiewać piosenkami Nicka Cave’a, Martyna Jacquesa i Toma Waitsa. Wybór tej trójki też nie jest przypadkowy. Są oni bowiem kwintesencją współczesnej piosenki aktorskiej i nowoczesnego „teatru piosenki”. Każdy z nich jest reprezentantem innego offowego nurtu rocka - Waits jazz rocka, Cave punk rocka, a Jacques  dada rocka. Występ każdego z nich na estradzie, to nie tylko widowisko muzyczne, ale także widowisko teatralne. Każdy z nich w jakiś sposób związany był lub nadal jest z aktorstwem. Waitsa można było zobaczyć u Coppoli, Jarmusha czy Altmana. Cava angażował Wim Wenderson i Tim DiCillo. Martyn Jacques od kilku już lat gość na Festiwalu Teatralnym w Edynburgu.

Jak wyjaśnia Roman Kołakowski, który dokonał przekładu wszystkich utworów dla aktorów najciekawsze do budowania scenicznych kreacji wydają się być te utwory, które napisane zostały w pierwszej osobie liczby pojedynczej, a więc w formie monologów i dialogów. Do takich utworów można zaliczyć np. „Potter’s Field i Blue Valentines Toma Waitsa, O’Malley’s Bar, The Curie of Millhaven i Henry Lee Nicka Ceve’a. Czy Maria, Start a Fire i Bad Martyna Jacquesa- dodaje. I to właśnie te brzmienia usłyszeć będzie można w zakazanym, hermetycznym klubie Moulin Noir. Miejscu dostępnym tylko dla tych, którzy pragną ujawnić swoje skrywane marzenia, odczuwają potrzebę opowiedzenia o swoich wstydliwych uczynkach, wyznania grzechów. W tym miejscu, co wieczór spotykają się typy spod ciemnej gwiazdy, którzy mieszają się artystami wędrownego cyrku. Niemal każdy z nich opowie jakąś skrywaną dotąd historię.

 

'' "Moulin Noir" fot. Magda Hueckel

Spektakl nosi podtytuł „Antyrewia”. Jak wyjaśnia reżyser: Sam zwrot rewia osobiście rozumiem nieco szerzej. To wszystko, co się dzieje w obrębie popkultury serialowej, w obrębie reklamy, całej szopki politycznej nazywam rewią, takim swoistym popisem. Tutaj z najmłodszym pokoleniem aktorów postanowiliśmy przeciwstawić się temu, po to by pokazać, że do pewnych spraw można podejść w o wiele mądrzejszy, ciekawszy sposób.

Spektakl jest rozwiniętą, sceniczną adaptacją warsztatów, w których przez wiele miesięcy uczestniczyli studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej pod kierunkiem Marcina Przybylskiego. Na scenie zobaczymy głównie studentów IV roku. O tym czy sprostali powierzonemu im przez Przybylskiego zadaniu, będzie można przekonać się 19 grudnia, kiedy odbędzie się pierwsza premiera spektaklu.

Uwaga: Spektakl „Moulin Noir” przeznaczony jest dla widzów, którzy ukończyli 18 rok życia.

Fragment spektaklu i rozmowy z twórcami

(mz)


KONKURS
Dla naszych czytelników czekają zaproszenia na spektakl w dniu 25 stycznia.
Pytanie brzmi: Podaj nazwiska 3 artystów w oparciu których teksty powstał spektakl „Moulin Noir”.

Prawidłowe odpowiedzi należy przesyłać na adres: kultura.konkurs@polskieradio.pl
W tytule wiadomości należy podać tytuł spektaklu, w treści odpowiedź, imię i nazwisko. Ze zwycięzcami konkursu skontaktujemy się drogą mailową.

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Teremin

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2007 11:03
Petr Zelenka często wybiera na bohaterów swoich sztuk dziwolągów, rozbitków życiowych, nie potrafiących sprostać swoim czasom.
rozwiń zwiń
Czytaj także

60 lat Teatru Współczesnego

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2009 13:37
Teatr Współczesny działa nieprzerwanie od 5 listopada 1949 roku, kiedy na scenie przy Mokotowskiej 13 odbyła się pierwsza premiera - "Niemców" Leona Kruczkowskiego. Reżyserował Erwin Axer, który kierował sceną przez następne 32 lata. Od 1981 roku dyrektotem jest Maciej Englert.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr w tramwaju

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2010 12:27
Ci, którzy porzucili szczecińskie korki samochodowe i zdecydowali się na podróżowanie po mieście tramwajami będą mieli okazję zobaczyć fragmenty spektakli Teatru Współczesnego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czechow Glińskiej

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2009 09:53
Zapowiada się niezła gratka dla teatromanów. Po ponad 8 latach Agnieszka Glińska powraca do spektaklu, który wystawiała w Akademii Teatralnej jako dyplom studentów IV roku Wydziału Aktorskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jubileusz Teatru Współczesnego

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2010 22:10
Ta zasłużona placówka kulturalna obchodzi 60-lecie istnienia.
rozwiń zwiń