Kultura

Kolacja w Ateneum

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2007 10:20
Warszawską wersję "Kolacji..." wyreżyserował Wojciech Adamczyk. I choć sztuka jest wystawiana już kilka lat, wciąż cieszy się ogromną popularnością i niebywałą frekwencją.

Kolacja dla głupca autorstwa Francisa Vebera była ogromnym hitem wystawianym na deskach paryskich teatrów, doczekała się również genialnej wersji filmowej. Jej warszawską wersję, graną w teatrze Ateneum, wyreżyserował Wojciech Adamczyk. I choć sztuka jest wystawiana już kilka lat, wciąż cieszy się ogromną popularnością i niebywałą frekwencją. Całkiem niedawno na deskach Teatru Ateneum mogliśmy oglądać inscenizację tej sztuki po raz czterechsetny.

CHCESZ WIĘCEJ KULTURY? POSŁUCHAJ SERWISU!

Kolacja dla głupca nie jest sztuką, która zostaje nam w pamięci na długie lata i na temat której snujemy głębokie refleksje, choć i w niej pojawia się  szczypta morału. Jest natomiast świetnie wyreżyserowanym przedstawieniem komediowym, które rozśmieszy widzów do łez, co szczególnie w teatrze wcale nie jest takie proste, o czym przekonuje nas sam reżyser: „Komedia w teatrze wymaga zegarmistrzowskiej wręcz precyzji i specyficznych predyspozycji aktorskich. Aktor komediowy musi być wysokiej klasy profesjonalistą, by w wybitnym stopniu panować nad formą sceniczną, musi posiadać poczucie humoru; świadomość absurdu pomagającą dostrzegać paradoksy oraz znajdować niekonwencjonalne rozwiązania; wyczucie czasu i słuch muzyczny do perfekcyjnego sterowania słownymi i sytuacyjnymi efektami komediowymi. Wzruszyć widza lub wstrząsnąć nim jest o wiele łatwiej. Często temat sztuki bywa tak porażający, że nie wiadomo czy doznania estetyczne należy zawdzięczać anegdocie, czy też artystycznemu jej przetworzeniu. W komedii efekt ten trzeba zawsze wypracować.”

Owe „predyspozycje aktorskie” niewątpliwie posiada dwóch fantastycznych aktorów obsadzonych przez reżysera w rolach głównych: Piotr Fronczewski i Krzysztof Tyniec. Obydwaj są niezwykle naturalni i przekonywający. Krzysztof Tyniec stworzył nieprawdopodobną kreację roli Francois Pigniona. Od pierwszej sceny daje niezwykły popis umiejętności gry aktorskiej.

''"Kolacja dla głupca", Krzysztof Tyniec i Piotr Fronczewski, zdj. pochodzi ze strony internetowej Teatru Ateneum.

Sztuka autorstwa Francois Vebera jest doskonale napisaną komedią, pełną zabawnych i zaskakujących zwrotów akcji. Główny bohater Pierre Brochant jest znanym i popularnym paryskim wydawcą literackim. Ma dość osobliwe hobby - urządza wraz z przyjaciółmi kolacje, na które zaprasza głupców, aby sobie z nich żartować. Spotkaniom towarzyszy konkurs - wygrywa ten, który przyprowadzi najgłupszą osobę. W taki sposób  na drodze Pierra pojawia się Francois Pignion - pracownik ministerstwa finansów, którego pasją jest składanie modeli architektonicznych z zapałek. Zestawienie dobrego i uczciwego, choć istotnie nie grzeszącego inteligencją urzędnika, z zepsutym, pewnym siebie wydawcą, prowadzi do nieoczekiwanego zwrotu akcji. Jak się można domyślić, organizator kolacji wpada we własne sidła.

Idealnym podsumowaniem sztuki wydają się być słowa z gogolowskiego Rewizora: „Z kogo się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie.”

Aleksandra Kubicka

Kolacja dla głupca, reżyseria: Wojciech Adamczyk, przekład: Barbara Grzegorzewska, scenografia: Marcin Stajewski, występują: Krzysztof Tyniec, Piotr Fronczewski, Marzena Trybała, Arkadiusz Nader/ Sławomir Holland, Marek Lewandowski, Sylwia Zmitrowicz, Tadeusz Borowski.

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Co dalej z teatrem?

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2010 12:05
Czy aktorzy teatralni powinni występować w serialach i reklamach?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szalone życie Jesienina

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2009 07:00
Autorski spektakl Oleny Leonenko i Janusza Głowackiego, zainspirowany życiem i twórczością rosyjskiego poety Siergieja Aleksandrowicza Jesienina, można oglądać w Teatrze Ateneum.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wytrawni gracze

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2010 15:50
Do tej pory „Skiz” Zapolskiej czytany był jako komedia salonowa. -Zdecydowałam się potraktować ten tekst nieco inaczej. Pod przykrywką ironii i lekkości będę starała się przemycić poważniejsze treści - zapowiada Maria Spiss, która przez kilka ostatnich miesięcy, w warszawskim Teatrze Ateneum, pracowała nad swoim nowym spektaklem. Efekty poznamy 24 stycznia, kiedy odbędzie się premiera. Obejrzyj wideo z próby i wygraj zaproszenie na spektakl.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teatr jest wszystkim

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2010 11:34
Mówi się, że świat jest w kryzysie i teatr jest w kryzysie. Mimo tego Izabella Cywińska zdecydowała się na objęcie funkcji dyrektora artystycznego Teatru Ateneum w Warszawie, co niektórzy nazywali samobójstwem, a Andrzej Seweryn od września oficjalnie zacznie pełnić funkcję dyrektora Teatru Polskiego w Warszawie, okrzykniętego sceną nad którą ciąży klątwa. Czy rzeczywiście możemy mówić o swoistej mobilizacji niezwykłych postaci w życiu teatralnym w czasach kryzysu
rozwiń zwiń