X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Córeczka tatusia

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2009 13:35
Premierą "Mojej córeczki" w reżyserii Marka Fiedora Teatr Ateneum rozpoczyna nowy sezon. Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo!
Audio
 
 
 
Opowiadanie „Moja córeczka” Tadeusz Różewicz napisał w 1964 r. W swojej pierwotnej formie było nowelą filmową. Nie po raz pierwszy poeta napisał tekst o podobnym przeznaczeniu. Wcześniej jego brat Stanisław wyreżyserował kilka filmów na podstawie opowiadań i scenariuszy Tadeusza. Ostatecznie jednak „Moja córeczka” nie doczekała się ekranizacji. Po czterech latach (w 1968 roku) Jerzy Jarocki zdecydował się przenieść tekst na deski Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Kolejną ważną inscenizacją był spektakl Teatru Telewizji w reżyserii Andrzeja Barańskiego (2000 r.).
 
Po dziewięciu latach przyszedł czas na kolejną interpretację tekstu. Zdecydował się na nią Marek Fiedor, który nie po raz pierwszy spotyka się z tekstem Różewicza. Dwa lata wcześniej zrealizował "Wyszedł z domu" w Teatrze Polskim w Poznaniu. Dlaczego zdecydował się ponownie powrócić do tektu Różewicza? Zdaniem Marka Fiedora twórczość Tadeusza Różewicza ciągle pozostaje niedoceniona, a języka, którym mówi o człowieku, nie jest w stanie powtórzyć żaden inny pisarz.-  Bardzo często literatura skupia się na jednym aspekcie życia człowieka. U Różewicza wizerunek bohatera jest skrzyżowaniem wszystkich możliwych aspektów. Wiemy o jego życiu intymnym, relacjach z ludźmi, kondycji społecznej, czasach w których żyje, kryzysie duchowym - wyjaśnił Marek Fiedor i dodał, że w "Mojej córeczce" zachwycił go motyw człowieka zagubionego.
 
 
Fragmenty spektaklu i rozmowy z twórcami
 
 
Jedno z ważniejszych pytań, które pojawia się w tekście brzmi: "do czego może doprowadzić bezgraniczna, ale zaborcza miłość rodzica do dziecka? Mirka (Anna Gorajska), którą ojciec (Artur Barciś) całą młodość starał się uchronić przed zepsuciem świata, przenosi się z prowincji do Warszawy. Odwiedzający ją ojciec odkrywa, że ukochana córeczka straciła kontrolę nad swoim  życiem. Ojciec nie dopuszcza do siebie myśli, że Mireczka mogła zejść na złą drogę.

- Chociaż opowiadanie nosi tytuł „Moja córeczka” nie Mireczka jest w tym tekście najważniejsza. Ważniejszy jest tu ojciec i pewne mechanizmy jego działań - wyjaśnił Marek Fiedor. Zdaniem reżysera to jak żył i jaki miał bagaż doświadczeń przeniosło wpłynęło na wychowanie córki. - Nie dał jej żadnych instrumentów obrony przed światem. Gdy musi wejść w dorosłe życie znajduje sobie innego ojca, tym razem w osobie sutenera- dodał Marek Fiedor.
 
W postać ojca wciela się Artur Barciś, zdaniem którego problem młodych dziewcząt schodzących na złą drogę jest niezwykle istotny i bardzo dobrze wpisuje się w debatę, na ten temat.
W roli Córeczki - Mirki reżyser obsadził Annę Gorajską - laureatkę pierwszej nagrody tegorocznego Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W przedstawieniu występują również Halina Łabonarska, Dorota Nowakowska, Magdalena Schejbal, Barbara Prokopowicz, Szymon Rząca, Przemysław Bluszcz, Jerzy Kamas i Wojciech Brzeziński.
 
Premiera spektaklu odbyła się 7 października. Kolejne spektakle zaplanowno na 8, 9, 10 października.
 
 
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Teatralne zawirowania sezonu

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2010 09:18
Sezon teatralny 2009/2010 trwa od września. Za nami kilka udanych premier, wiele zapowiadających się ciekawie tytułów jest w próbach. Na jakie spektakle warto zwrócić uwagę, a jakie można pominąć podpowiadają goście Tomasza Mościckiego w "Sezonie na Dwójkę" - Jacek Wakar i Janusz Majcherek
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szalone życie Jesienina

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2009 07:00
Autorski spektakl Oleny Leonenko i Janusza Głowackiego, zainspirowany życiem i twórczością rosyjskiego poety Siergieja Aleksandrowicza Jesienina, można oglądać w Teatrze Ateneum.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wytrawni gracze

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2010 15:50
Do tej pory „Skiz” Zapolskiej czytany był jako komedia salonowa. -Zdecydowałam się potraktować ten tekst nieco inaczej. Pod przykrywką ironii i lekkości będę starała się przemycić poważniejsze treści - zapowiada Maria Spiss, która przez kilka ostatnich miesięcy, w warszawskim Teatrze Ateneum, pracowała nad swoim nowym spektaklem. Efekty poznamy 24 stycznia, kiedy odbędzie się premiera. Obejrzyj wideo z próby i wygraj zaproszenie na spektakl.
rozwiń zwiń