X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Obrazy Cézanne'a, czyli witaminy dla Rilkego

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2016 19:30
– Cézanne malował tylko to, co widział. Dzięki niemu Rilke odszedł od neoromantycznych wzlotów do konkretu – mówił Adam Zagajewski, autor wstępu do książki "Cézanne".
Audio
  • Obrazy Cézanne'a, czyli witaminy dla Rilkego (Dwójka)
Martwa natura, dzbanek i owoce - obraz Paula Czannea z lat 1893-1894
"Martwa natura, dzbanek i owoce" - obraz Paula Cézanne'a z lat 1893-1894Foto: wikimedia/domena publiczna

"On tego nie pokazuje. On to ma. Cała rzeczywistość jest po jego stronie" – pisał Rainer Maria Rilke o twórczości Paula Cézanne'a rok po śmierci malarza. Pokazane na paryskim Salonie Jesiennym w 1907 r. obrazy Francuza wywarły na poecie wielkie wrażenie. Pisał o nich w jednym z listów do żony, które znalazły się w tomie "Cézanne".

– Rilke, który przeżywał wtedy artystyczną i duchową przemianę, potrzebował Cézanne'a – zauważył Adam Zagajewski, opowiadając o tym, jakich "witamin" dostarczyły Rilkemu te obrazy, a Andrzej Serafin, tłumacz tekstów zawartych w książce, wspomniał m.in. o roli, jaką w przygotowaniu do duchowego spotkania obu twórców odegrał album z dziełami van Gogha.

***

Prowadzi: Dorota Gacek

Goście: Adam Zagajewski (poeta, autor wstępu do książki "Cézanne"), Andrzej Serafin (tłumacz, autor posłowia do książki "Cézanne")

Data emisji: 20.03.2016

Godzina emisji: 15.30

mc/bk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Komu się śni taka dżungla? Świat Henriego Rousseau

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2015 11:00
- Nikt poza nim nie wymyślił takiego raju tropikalnego – mówiła w Dwójce o autorze fantazyjnego obrazu "Sen" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tajemnica odbicia "Czytającej list" Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2015 12:39
- Dziewczyna jest zwrócona do widza profilem, czyta kartkę. Tymczasem w szybie okiennej odbija się en face. Czyżby mistrz się pomylił - pytała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak Rembrandt uczył się na aukcjach

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2016 11:00
- Nie do końca wiemy, jakie obrazy dawni mistrzowie widzieli, jakimi drogami szły ich inspiracje. Ale tu jest inaczej - mówiła dr Grażyna Bastek o źródłach, na których wzorował się Rembrandt, malując swój słynny autoportret "z łokciem".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Salvador Dali i arcydzieło z kontemplacji czasu i sera

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2016 12:00
- Jeśli wierzyć samemu malarzowi, "Trwałość pamięci" nie powstałaby bez kolacji złożonej z wyjątkowo ostrego i miękkiego sera Camembert - opowiadała o arcydziele Salvadora Dali dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń