X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nowe spojrzenie na muzykę polską

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2010 11:24
Festiwal "Chopin i jego Europa" namówił międzynarodową śmietankę wykonawczą do zmierzenia się z nieznanymi na świecie dziełami Janiewicza, Kurpińskiego, Lessela, Paderewskiego. Wnioskami z tego doświadczenia artyści podzielili się z Barbarą Schabowską.
Audio
  • Michael Alexander Willens przedstawia Barbarze Schabowskiej swoje refleksje na temat dzieł Feliksa Janiewicza , Karola Kurpińskiego oraz Franciszka Lessela
  • Paolo Giacometti o Koncercie fortepianowym C-dur op. 14 Franicszka Lessela
  • Alexander Gavrylyuk opowiada o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego
  • Ian Hobson opowiada o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego

Die Kölner Akademie to wyjątkowy zespół łączący w swym repertuarze utwory od wieku XVII po XXI, wykonywane zarówno na współczesnych, jak i dawnych instrumentach. Specjalnością ansamblu prowadzonego przez Amerykanina Michaela Alexandra Willensa pozostają jednak stylowe interpretacje muzyki zapomnianych mistrzów przeszłości, jak Crusell, Danzi, Vanhal, Wilms, Romberg, Neukomm, Fischer, Jeanjean, D'Alvimare czy Steibelt (znakomita seria piętnastu płyt "Zapomniane Skarby", zarejestrowanych przez ARS Produktion). Festiwalowi Chopin i jego Europa udało się zainteresować Die Kölner Akademie utworami XIX-wiecznych kompozytorów polskich, stanowiącymi ogniwo pośednie pomiędzy klasycystycznymi wpływami Haydna i Mozarta a specyficznie polskim fenomenem Chopina. Po koncercie, który odbył się 18 sierpnia, Michael Alexander Willens przedstawił Barbarze Schabowskiej swoje refleksje na temat dzieł Feliksa Janiewicza (Divertimento), Karola Kurpińskiego (Koncert klarnetowy B-dur) oraz  Franciszka Lessela (Koncert fortepianowy C-dur op. 14):

 

 

O koncercie Franicszka Lessela i samym kompozytorze opowiadał również jeden z solistó tego wieczoru, włoski pianista Paolo Giacometti:

 

Natomiast z dziełami Chopina i Paderewskego zmierzyli się na początku sierpnia dwaj inni wirtuozi fortepianu, reprezentujący diametralnie odmienne tradycje muzyczne. Ukrainiec Alexander Gavrylyuk oraz Anglik Ian Hobson zaproszeni zostali do wzięcia udziały w koncercie przywołującym niezwykłą historię Uwertury "Polonia" Edwarda Elgara. Kiedy w czasie wojny Emil Młynarski, wybitny polski dyrygent koncertujący w latach 1911-16 na Wyspach Brytyjskich, usłyszał hymn na cześć Belgii, napisany przez Edwarda Elgara w hołdzie dla waleczności belgijskich żołnierzy, zwrócił się do kompozytora z prośbą, aby muzyką swą spopularyzował inną sprawę aktualną: sprawę wskrzeszenia Polski niepodległej. Pomysł Młynarskiego przypadł Elgarowi do gustu, zwłaszcza, że dyrygent dostarczył mu wiele oryginalnych, polskich motywów i melodii. Dzieło było gotowe na wiosnę 1915 roku. Przed publikacją Elgar zwrócił się listownie do Igncaego Jana Paderewskiego z prośbą o zgodę na wykorzystanie w Polonii cytatu z Fantazji Polskiej, na co rzecz jasna autor chętnie wyraził zgodę. Elgar włącza do swego poematu cytaty z Warszawianki i innych polskich pieśni patriotycznych, cytat z polskiego hymnu narodowego, ponadto tematy z Nokturnu g-moll Chopina i Fantazji Polskiej Paderewskiego, wplatając je w tkankę własnej muzyki.

O Uwerturze "Polonia" Elgara Barbara Schabowska rozmawia z dyrygentem Jackiem Kasprzykiem:

 

 

Natomiast Alexander Gavrylyuk oraz Ian Hobson opowiedzieli o swoich zmaganiach ze specyfiką repertuaru polskiego:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Chopinowska impreza roku

Ostatnia aktualizacja: 28.07.2010 11:59
Sprawdź program transmisji jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych tego roku w Polsce!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gavrylyuk i Hobson na polskim tropie

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2010 16:18
2 sierpnia w Filharmonii Narodowej dwóch wirtuozów fortepianu złożyło hołd polskiej muzyce oraz historii. Z bohaterami wieczoru rozmawiały Barbara Schabowska oraz Anna Skulska
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chopin audio-video

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2010 13:30
Rozmowa z pianistą Paolo Giacomettim oraz Chopin w zbiorach Filmoteki Narodowej
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powrót tandemu Shelley-Lisiecki

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2010 17:55
Jak co roku, jeden z koncertów Festiwalu "Chopin i jego Europa" powierzony został piętnastoletniemu polskiemu geniuszowi oraz jego brytyjskiemu mentorowi. Na środową transmisję zaprasza Róża Światczyńska.
rozwiń zwiń