"Abakanowicz. Konfrontacje". Wystawa-eksperyment w Bibliotece Królewskiej w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2022 22:00
- To swojego rodzaju eksperyment, żeby sztukę współczesną pokazać we wnętrzu dawnym, stylowym i zabytkowym, z udziałem tych wszystkich dekoracji: sztukaterii, stiuków i marmurów - mówił w Dwójce dr Mariusz Klarecki, współkurator wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie.
Rzeźba Magdaleny Abakanowicz, zaprezentowana podczas spotkania poświęconego wystawie Abakanowicz. Konfrontacje
Rzeźba Magdaleny Abakanowicz, zaprezentowana podczas spotkania poświęconego wystawie "Abakanowicz. Konfrontacje"Foto: PAP/Piotr Nowak

Pustą przestrzeń wypełniła sztuka

Biblioteka Stanisława Augusta to jedyny obiekt warszawskiego kompleksu zamkowego, który ocalał z wojennej pożogi. Kiedyś zapełniona tysiącami woluminów, dziś stoi pusta. Od kilku tygodni pośród historycznych murów prezentowane są wizjonerskie, symboliczne rzeźby Magdaleny Abakanowicz.

- Jest to miejsce dawnej myśli oświeceniowej zaklętej w książkach, starodrukach i mapach. To tutaj król Stanisław August Poniatowski zgromadził całą kolekcję swojej wspaniałej biblioteki. Tu możemy nawet zobaczyć, że na ścianach powyżej znajdują się medaliony z różnymi dziedzinami nauki. Pod każdym z nich stała wielka szafa, w której były zgromadzone książki tylko i wyłącznie z tej dziedziny. A tych dziedzin jest kilkadziesiąt. Niestety po abdykacji króla cała ta biblioteka wyjechała do Grodna, a koniec końców znalazła się w Kijowie - tłumaczył dr Mariusz Klarecki.

Rzeźby Mitoraja i Abakanowicz

Czy współczesne dzieła usytuowane w historycznych wnętrzach uruchamiają nowe znaczenia? Czy bezgłowe figury we wnętrzach dawnej biblioteki sugerują, że rozum nie panuje nad niszczycielskimi popędami człowieka?

- Chcieliśmy pokazać sztukę współczesną na Zamku Królewskim w Warszawie. Od niedawna wprowadzamy jej elementy, na dziedzińcu Pałacu pod Blachą mamy przepiękną rzeźbę Ikaria Igora Mitoraja, która znakomicie pasuje w tym miejscu. Kolejną inicjatywą było natomiast pokazanie właśnie figur Magdaleny Abakanowicz - stwierdził gość Dwójki.

W audycji sięgnęliśmy również do radiowych archiwów, żeby posłuchać jak do swojej sztuki odnosiła się sama Magdalena Abakanowicz.


Posłuchaj
29:01 2022_12_20 21_30_05_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 Wystawa "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie (Rozmowy po zmroku/Dwójka) 

Magdalena Abakanowicz to najbardziej rozpoznawalne polskie nazwisko w świecie sztuki współczesnej – artystka totalna, indywidualistka i innowatorka, stale konfrontująca się z nowymi obszarami poszukiwań twórczych. Jej prace na stałe weszły w skład ścisłego światowego kanonu sztuki XX wieku.

Ewolucja twórczości Abakanowicz przebiegała od tkanin, które stopniowo zyskiwały trzeci wymiar przestrzenny, stając się abstrakcyjnymi rzeźbami, w stronę przedstawień figuratywnych – humanoidalnych form wykonanych z jutowego płótna – postaci siedzących, stojących, kroczących, tańczących, z głowami lub bez.

[źródło: www.zamek-krolewski.pl]

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: dr Mariusz Klarecki i Katarzyna Rogalska (kuratorzy wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje"), Łukasz Orbitowski (pisarz)

Data emisji: 20.12.2022

Godzina emisji: 21.30

uk/pg

Czytaj także

Kolumna Zygmunta III Wazy – symbol Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 05:45
- Podniesienie do góry i ustawienie na miejscu poszczególnych części pomnika odbywało się za pomocą wbitych w ziemię kołowrotków i całego systemu bloków. Kolumnę przewożono na platformie o ogromnych kołach w kształcie walców, do której zaprzęgnięto woły - mówiła varsavianistka Hanna Szwankowska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Zostali na Wschodzie". Wystawa IPN o Polakach w ZSRS

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2022 21:50
Wystawa IPN "Zostali na Wschodzie. Polska inteligencja w ZSRS 1945-1991" przypomina kapłanów, nauczycieli, naukowców i innych przedstawicieli elit polskich, którzy po 1945 roku pozostali na terenie Związku Radzieckiego.
rozwiń zwiń