Czerwone tło, na którym toczy się biblijne starcie, niezwykle silny skrót perspektywiczny pomiędzy pierwszym tłem a sceną walki, wreszcie ukazanie potyczki w ujęciu z góry - zostały przez malarza podpatrzone w dziełach Hiroshige i Hokusaia. Do malarstwa europejskiego Gauguin włączył sposoby przedstawiania znane z japońskich drzeworytów. Pomieszał języki.
Paul Gauguin zmienił reguły europejskiego malarstwa: spłaszczył kształty, stosował wyraziste, czarne kontury, bawił się perspektywą, używał kolorów w sposób niemal abstrakcyjny - po to, aby wzmocnić ekspresję. Przestawił malarstwo na inne tory w znacznie większym stopniu niż impresjoniści, dla których realistyczne przedstawienie świata było niepodważalnym celem.
Obraz Gauguina łączy rzeczywistość i wyobrażenie. Bretonki w regionalnych strojach słuchają kazania. Zrodzona w ich wyobraźni wizja walki Jakuba z aniołem ukazana jest powyżej ich głów. Świat realny od tego wizyjnego odgradza pień kwitnącej jabłoni, dzielący obraz na dwie części. Dolna część przedstawia rozmodlone i skupione kobiety na mszy w Pont-Aven, a górna - świat ich wyobraźni, duchowe przeżycie, doznane pod wpływem kazania. Gauguin był bardzo zadowolony z obrazu i w liście do Vincenta van Gogha napisał: "Myślę, że osiągnąłem silną rustykalną i zabobonną prostotę postaci. Całość jest bardzo mocna".
Paul Gauguin, "Wizja po kazaniu, czyli walka Jakuba z aniołem", 1888, płótno, 73 x 92 cm, National Gallery of Scotland
14:57 2022_02_20 14_45_21_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Paul Gauguin i biblijna scena w japońskim stylu (Jest taki obraz/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadził: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)
Data emisji: 20.02.2022
Godzina emisji: 14.45