X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Anaïs Nin – zawsze powtarzała, że życie jest snem

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2013 15:00
Opowiadano legendy o jej życiu erotycznym. Była muzą artystów. Jej imieniem nazwano perfumy domu mody Cacharel. Pisała powieści i opowiadania, choć do historii literatury przeszła jako autorka jednego z najsłynniejszych dzienników XX wieku.
Audio
  • Anais Nin na tropie swojego "ja" (Rozmowy po zmroku/ Dwójka)
Anais Nin
Anais NinFoto: Elsa Dorfman/Wikimedia Commons/GNU

- W jej pamiętnikach jednym z ciekawszych wątków jest skandalizująca bohema artystyczna. Historia obalania wszelkich obowiązujących konwenansów. Jest to rzecz, która z dzisiejszego punktu widzenia jest już mniej porywająca. W pamiętnikach przewija się również wątek feministyczny, ponieważ Anaïs Nin wprowadza sposób pisania, który jest nową jakością. Przeciwstawia się pisaniu męskiemu, który z dzisiejszej perspektywy pobrzmiewa XIX-wieczną filozofią płci. Jest również niezwykle ciekawy wątek psychoanalizy – opowiadała w Dwójce Agnieszka Taborska, pisarka, historyczka sztuki i romanistka.

–  Jednym z aspektów tych dzienników jest ich walor literacki. Oba tomy są jednak pod tym względem nierówne. Najczęściej dialogi są mniej ciekawe, zaś niesłychanie interesujące są opisy. W drugim tomie jest niezwykle piękny opis wyprawy do Maroka, który zapiera dech w piersiach – dodawała badaczka.

Anaïs Nin mówiła w swoich dziennikach o "pudełku kłamstw", które ze sobą nosiła. Tak często zmieniała rzeczywistość, że musiała te swoje interpretacje rzeczywistości zapisywać, żeby ich nie zapomnieć. – Już przed ukazaniem się drukiem dzienników, krążyły na ich temat legendy oraz opowieści, że jest to dzieło życia Nin. Teksty te są na pewno wszystkim po trochu. W swoim pisarstwie Anaïs bliższa jest surrealistycznemu mieszaniu fikcji z rzeczywistością niż pisaniu siermiężnemu i związanemu z życiem Henry'ego Millera – opowiada Taborska.

Autorka szokujących dzienników

Tematem "Rozmów po zmroku" był dziennik Anaïs Nin z lat 1934-1939, którego polski przekład ukazał się w tym roku. To drugi tom jednego z najsłynniejszych dzienników, jakie powstały w XX wieku.

/

Anaïs Nin - francuska pisarka pochodzenia duńsko-francuskiego po matce (Rosa Culmell y Vaurigaud) i kubańsko-katalońskiego po ojcu (José Joaquin Nin y Castellanos), urodzona w 1903 roku, zmarła w 1977. Obracała się wśród artystycznej bohemy Paryża lat 30. XX wieku. Jej debiut literacki przypadł właśnie na ten okres. Potem Anais Nin wyjechała do Nowego Jorku.

Najbardziej znana część jej dorobku literackiego to "Dzienniki", które obejmują ponad 60 lat jej życia. Pisała również powieści, opowiadania i kobiecą literaturę erotyczną. W dziennikach, które przed laty szokowały odwagą obyczajową, opisuje dogłębnie, i czasami z zaskakującą szczerością, swe związki intymne, relacje z przyjaciółmi, w tym ze znanymi pisarzami, jak Henry Miller czy Lawrence Durell. Dziś te dzienniki nikogo nie szokują, ale ich wyjątkowość i prawdziwe znaczenie polega na tym, że na tych stronicach po raz pierwszy znajdujemy namiętny, szczegółowy i wyrazisty zapis podróży nowoczesnej kobiety w poszukiwaniu swego ja.

Audycję „Rozmowy po zmroku” przygotowały Anna Lisiecka i Ewa Stocka-Kalinowska.

sm

Zobacz więcej na temat: literatura Paryż
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Mistrz Eckhart interpretuje Biblię prawie jak Derrida"

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2013 11:00
- Stawiał na wieloznaczność, umieszczał słowa Pisma Świętego w innym kontekście, przekształcał sensy. Język mistrza Eckharta jest dla współczesnego czytelnika zaskakująco intrygujący - mówił w Dwójce ks. profesor Jan Sochoń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polkowski: człowiek składa się z wody, języka i pamięci

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 12:00
- Czułem, że życie moich rodziców i po części moje, to są czasy, które są źle opowiedziane – tłumaczy potrzebę napisania swojej powieści "Ślady krwi" Jan Kazimierz Polkowski, poeta, dziennikarz i działacz NSZZ Solidarność.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wiernikowska pielgrzymuje do Santiago de Compostela

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2013 12:29
W "Rozmowach po zmroku" spotkamy się z dziennikarką Marią Wiernikowską, z którą porozmawiamy o jej książce "Oczy czarne, oczy niebieskie. Z drogi do Santiago de Compostela".
rozwiń zwiń