Media publiczne - więcej misji, mniej komercji?

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2015 20:00
Media publiczne czeka wielka zmiana, zapowiadana m.in. przez pełnomocnika rządu ds. reformy mediów publicznych Krzysztofa Czabańskiego. Jak ma wyglądać ta reforma?
Audio
  • Prof. Maciej Mrozowski, Piotr Legutko i Elżbieta Kruk o przyszłości mediów publicznych (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Jak będą wyglądać Polskie Radio i Telewizja Polska po zmianach? (zdj. ilustracyjne)
Jak będą wyglądać Polskie Radio i Telewizja Polska po zmianach? (zdj. ilustracyjne)Foto: PublicDomainPictures/pixabay/CC0 Public Domain

Według projektu media publiczne przestaną być spółkami prawa handlowego, a staną się narodowymi instytucjami kultury, które będą finansowe nie z abonamentu, a poprzez powszechną opłatę audiowizualną. - Mam nadzieję, że to zmieni je na tyle, by realizowały misję - mówiła Elżbieta Kruk, która jest w tej kadencji sejmu szefową Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Piotr Legutko, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, które przedstawiło własny projekt reformy, stwierdził m.in., że "idea powrotu mediów publicznych do formuły instytucji użyteczności publicznej jest najlepszym buforem zabezpieczającym je przed komercjalizacją". Zaznaczył, że propozycja SDP w 90 procentach pokrywa się z projektem rządowym, choć pozostałe 10 procent może okazać się kluczową różnicą.

Natomiast prof. Maciej Mrozowski zauważył m.in., że mało prawdopodobna jest całkowita rezygnacja z reklam, i dodał, że dekomercjalizacja mediów bardzo ucieszy... reklamodawców. Goście Dwójki rozważali także problem upolitycznienia (bądź upartyjnienia) mediów.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Bartosz Panek

Goście: prof. Maciej Mrozowski (medioznawca, wykładowca SWPS), Piotr Legutko (wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich), Elżbieta Kruk (szefowa Komisji Kultury i Środków Przekazu), Joanna Lichocka (dziennikarka, posłanka na Sejm VIII kadencji)

Data emisji: 9.12.2015

Godzina emisji: 18.00

mc/ag

Czytaj także

Debata w SDP o reformie mediów publicznych: potrzeba szerszych konsultacji

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2015 10:04
Potrzebę szerszego skonsultowania projektu ustawy o mediach narodowych podkreślali uczestnicy wtorkowej debaty w SDP o przyszłości mediów publicznych. Biorący w niej udział pełnomocnik rządu ds. reformy mediów publicznych Krzysztof Czabański nie podał nowych szczegółów dot. tego projektu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Dworak: media publiczne są od tego, żeby przedstawiać różne racje

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2015 09:28
- W mediach publicznych należy ograniczyć reklamę i wprowadzić opłatę audiowizualną. Należy je uspołecznić - powiedział w radiowej Trójce przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
rozwiń zwiń