Concerto Köln. Zdeklarowani muzyczni demokraci

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2021 18:56
- To istota tożsamości naszego zespołu. Nie tylko decyzje natury organizacyjnej czy finansowej podejmowane są wspólnie. Chodzi też o rozstrzygnięcia muzyczne i mam nadzieję, że to słychać na estradzie. To specyficzne, demokratyczne brzmienie. Głęboko w to wierzymy - mówił w Dwójce Alexander Scherf, wiolonczelista i kierownik artystyczny Concerto Köln.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Roman Voloshyn/Shutterstock

Posłuchaj
25:55 2021_05_25 17_30_30_PR2_O_wszystkim_z_kultura.mp3 Rozmowa z muzykami zespołu Concerto Köln (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Aleksandra Świgut fot. Bruno Fidrych.jpg
Aleksandra Świgut: na estradzie otwieram się ze swoją wrażliwością 

Gdyby określić ich mianem anty-gwiazd prawdopodobnie nie poczuliby się urażeni. A wręcz mogliby uznać to za komplement. To określenie dość dobrze opisuje podejście do pracy, któremu hołdują od prawie czterech dekad. W tym czasie Concerto Köln zdobyło pozycję jednego z najważniejszych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Formacja regularnie występuje w najsłynniejszych salach koncertowych obu Ameryk, Azji, Bliskiego Wschodu i Europy. Ich dyskografia obejmuje ponad 70 płyt, z których większość uzyskała szereg nagród.

- Naszym założeniem jest wykonywanie barokowej i klasycznej muzyki orkiestrowej w duchu kameralistyki. Każdy może przedstawić swój pomysł. Nie ma prowadzącego, który decyduje o wszystkim, każdy członek orkiestry ma prawo zabrać głos i dodać do całości istotny wkład. I kiedy udaje nam się takie reguły wprowadzić w życie podczas prób, a potem utrzymać w czasie koncertu, muzyka zyskuję zupełnie inną aurę - tłumaczył Alexander Scherf.

Wolność bez anarchii

Absolutnie nie oznacza to jednak, że w zespole jest miejsce na anarchię. - W przypadku muzyki barokowej całość koordynuje zawsze koncertmistrz. Opracowuje partię i ma nieco więcej do powiedzenia. Oprócz tego ważną rolę odgrywają prowadzący poszczególne grupy instrumentów. A więc to nie tak, że każdy w dowolnym momencie może powiedzieć cokolwiek - podkreślała Antje Sabinski, altowiolistka.

Muzycy Concerto Köln opowiadali też w audycji m.in. o odkrywaniu zagubionych skarbów i różnicach między Monachium a Kolonią.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Antje Sabinski (altowiolistka Concerto Köln) i Alexander Scherf (wiolonczelista i kierownik artystyczny zespołu)

Data emisji: 25.05.2021

Godzina emisji: 17.30

pg

Czytaj także

Artur Malke: muzyka dawna i improwizacja wypełniają definicję programu All’improvviso

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 17:30
- Od samego początku chcieliśmy, aby festiwal wyróżniał się w swojej warstwie programowej od wielu innych festiwali muzyki dawnej. W tym roku mamy 13. edycję i podczas każdej z odsłon staraliśmy się ten wątek improwizacji wplatać w program festiwalu - mówił w Dwójce Artur Malke, dyrektor trwającego właśnie w Gliwicach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej All’improvviso.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aleksandra Świgut: na estradzie otwieram się ze swoją wrażliwością

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2021 12:00
- Myślę, że każdy z nas ma swoją stronę, której nie pokazuje. Jednak zależy mi na tym, by na scenie przekazać moje najgłębsze myśli i uczucia, które nie zawsze emanują blaskiem. Dlatego muzyka Mahlera, tak związana z poczuciem samotności, jest mi bliska - mówiła w Dwójce znakomita pianistka Aleksandra Świgut.
rozwiń zwiń