X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Prowokacja artystyczna w epoce baroku

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2016 17:00
Jezuici byli pierwszymi propagatorami baletu. Ubierali się w stroje podpatrzone podczas misji i uprawiali skoczne tańce.
Audio
  • Prowokacja w epoce Baroku (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Ilustracja z książki Plęsy anyołow Jezusowi narodzonemu, naswiętszego Krzyża tance Marcina Hińczy
Ilustracja z książki "Plęsy anyołow Jezusowi narodzonemu, naswiętszego Krzyża tance" Marcina HińczyFoto: Biblioteka Narodowa/domena publiczna

 Kultura duchowa baroku, potrydencka - czyli katolicka - jest oparta na żarliwym i zachłannym dążeniu do przywrócenia dawnego porządku świata wszystkimi środkami – mówi prof. Paweł Stępniak z Uniwersytetu Warszawskiego. - Barok musiał poradzić sobie z dziedzictwem stawiającym na harmonię w świecie, który uległ totalnemu rozpadowi – dodaje w Dwójce Alicja Bielak (Uniwersytet Warszawski).

Im więcej zadziwienia, różnorodności i paradoksów w utworze literackim tamtych czasów, tym większe prawdopodobieństwo, że sarmacki czytelnik zakupi książkę. Taką zasadę stosował Marcin Hińcza (1592-1668) autor utworu "Plęsy anyołow Jezusowi narodzonemu, najświętszego Krzyża tance" (1636), gdzie taniec jest najwyższą formą adoracji Boga.      

Czy barok był epoka smutną? Czy tańczący Chrystus to herezja? Jaki jest idealny chrześcijanin? Czy pisarstwo Hińczy można nazwać prowokacją artystyczną?

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotował: Kamil Radomski

Data emisji: 28.06.2016

Godzina emisji: 15.00

ob/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sienkiewicz. "Chrześcijański Homer, słowiański Szekspir"

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2016 14:00
- Pod koniec XIX wieku każdy w Europie czytał "Quo Vadis". Powstawały ekranizacje, adaptacje, ilustracje; imiona bohaterów nadawano hotelom, łodziom i koniom - mówił o sukcesie "wielkiego eposu chrześcijańskiego" Henryka Sienkiewicza filolog klasyczny dr Jacek Hajduk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z Józefem Henem o królu Stasiu

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2016 13:00
W święto Konstytucji 3 maja spotkaliśmy się z pisarzem, by przypomnieć najciekawsze wątki z biografii ostatniego polskiego króla.
rozwiń zwiń