X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Żeby zrobić prawdziwy i dobry film musiałem kłamać"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 13:00
- Na filmowy debiut nie chciałem wybierać jakichś głupot. Chciałem widza traktować poważnie, zrobić coś ważnego. I żeby to osiągnąć musiałem łgać i oszukiwać, bo inaczej partia nie dałaby mi nakręcić filmu o akowcu ściganym przez UB - mówił w Dwójce Waldemar Krzystek.
Audio
  • Waldemar Krzystek opowiada o Legnicy i Wrocławiu - miastach, z którymi jest związany (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Waldemar Krzystek o tym, kiedy i dlaczego został reżyserem (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Waldemar Krzystek o próbie dostania się do Łódzkiej Szkoły Filmowej, studiach w katowickiej szkole, o stanie wojennym i pracy nad scenariuszem debiutanckiego filmu fabularnego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Waldemar Krzystek o tym, jak doszło do realizacji filmu "W zawieszeniu" (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Waldemar Krzystek o znaczeniu drugiego filmu w karierze (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Waldemar Krzystek
Waldemar KrzystekFoto: PAP/Jakub Kamiński

Gościem Dwójki był reżyser filmowy i teatralny, autora takich filmów jak "Zwolnieni z życia", "Ostatni prom", "Mała Moskwa" i "Fotograf" czy też nagrodzony Brązowymi Lwami na gdańskim festiwalu w 1987 roku obraz "W zawieszeniu".

- Myślałem, że nigdy tego filmu nie skończę. Przerwano nam zdjęcia, gdyż Waldemar Świrgoń z Komitetu Centralnego PZPR oficjalnie zgłosił na posiedzeniu w Warszawie, że za wiedzą ministra kultury powstaje film antypartyjny i antypaństwowy - powiedział reżyser.

Obraz nosił pierwotnie nazwę "Czas kary", a opowiada historię opartą na faktach. Jest rok 1949. Były oficer AK, Marcel Wysocki, został skazany na karę śmierci. Udaje mu się uciec z więzienia i znaleźć schronienie u Anny, swojej ukochanej, która pracuje jako pielęgniarka w legnickim szpitalu. Poszukiwany przez UB Marcel nie wychodzi z domu. Anna pomaga mu przezwyciężyć chwile załamania psychicznego. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy zachodzi z nim w ciążę. Mijają lata, a Marcel ogląda swoje dziecko przez okienko w piwnicy.

- Dobrze, że kręciliśmy ten film na Dolnym Śląsku. Gdy dowiedzieliśmy się o nakazie przerwania zdjęć oszukaliśmy decydentów, że telegram nie dotarł do ekipy w terenie i kręciliśmy dalej. Musieliśmy tylko uważać na kapusiów, bo w każdej ekipie byli tacy, co donosili do SB. Na przykład: co reżyser zmienił w zatwierdzonym scenariuszu lub co aktorka dodała od siebie. Zastanawialiśmy się, jak szybko nastąpi interwencja bezpieki i czy zdążymy skończyć zdjęcia - wspominał Waldemar Krzystek.

Jak długo reżyser czekał na zgodę na realizację filmu? Dlaczego musiał zmienić pierwotny tytuł obrazu? W jaki sposób doprowadził do tego, że film trafił do kin? Do ilu i jakich? O tym wszystkim w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Gość: Waldemar Krzystek

Data emisji: 11-15.12.2017

Godzina emisji: 12.45

mko/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nowe Horyzonty 2015. Hołd dla Konwickiego

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2015 19:00
- To wybitny prozaik. Ale pamiętajmy, że zajmuje też istotne miejsce w historii kina - mówił Roman Gutek, zapraszając na retrospektywę Tadeusza Konwickiego na Nowych Horyzontach 2015.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pani Stefa wychodzi z cienia Korczaka

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2016 14:00
- Problemem jest mit Korczaka, z którym on sam walczył, podkreślając że Dom Sierot to dzieło wielu osób, w tym Stefanii Wilczyńskiej - mówiła Magdalena Kicińska, autorka książki "Pani Stefa".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kino historyczne. "To nie jest budowanie pomników"

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2016 19:00
- Historię trzeba opowiadać poprzez losy ludzkie. To nie powinno być odrobienie lekcji, praca na zamówienie - podkreślał Waldemar Krzystek w Dwójkowej dyskusji o kinie historycznym.
rozwiń zwiń