Edukacja w Polsce, Francji i USA
Marta Ptaszyńska jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie w klasie kompozycji Tadeusza Paciorkiewicza i teorii muzyki, zrobiła także dyplom z perkusji u Jerzego Zgodzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Podyplomowe studia kompozytorskie odbyła u Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena w Paryżu, a tytuł Artist Diploma Degree in Percussion Performance otrzymała w Cleveland Institute of Music w Stanach Zjednoczonych.
Od lat 70. swój czas dzieli między Polskę i Stany Zjednoczone, gdzie wykładała kompozycję w m.in. w University of California w Berkeley i w Santa Barbara, University of Cincinnati College-Conservatory of Music, a od 1998 jest profesorem w University of Chicago.
Występy na Festiwalu "Warszawska Jesień"
Początek drogi artystycznej Marty Ptaszyńskiej znaczyły sukcesy jako perkusistki, występowała m.in. z Warsztatem Muzycznym, z Poznańskim Zespołem Perkusyjnym czy Les Percussion de Strasbourg.
- Po dyplomie bardziej niż kompozycja rozgrzewała mnie perkusja. Grałam non stop. W 1965 roku na Warszawską Jesień przyjechali Les Percussion de Strasbourg grać z nami Diario polacco Luigiegio Nono. Dyrygował Andrzej Markowski. Tam było szesnastu perkusistów, w Polsce tylu nie było, dlatego musieli zaangażować Les Percussion de Strasbourg. Wtedy ich poznałam. Byli niezwykle zachwyceni moją grą i zaprosili mnie do siebie. Potem jeździłam z nimi grać i nagrywać różne rzeczy - wspominała artystka.
Kompozytorka grana przez największych
W dorobku kompozytorskim Marty Ptaszyńskiej ważne miejsce zajmują utwory przeznaczone na perkusję. Jednak największy rezonans obudziły monumentalne utwory wokalno-instrumentalne, m.in. Holocaust Memoriał Cantata (1992) stworzona dla uczczenia pamięci ofiar Holokaustu, do której część tekstu napisał Yehudi Menuhin, czy opera dziecięca Pan marimba do libretta Agnieszki Osieckiej wystawiona w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w 1998 roku.
Jej utwory wykonywali między innymi Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Chamber Orchestra, Pacific String Quartet, Wanda Wiłkomirska, Ewa Podleś, Kaiko Abe czy Evelyn Glennie.
W lipcu tego roku Marta Ptaszyńska skończyła 80 lat.
13:53 Dwojka-Zapiski_ze_wspolczesnosci_2023_09_11-12-46-29.mp3 Marta Ptaszyńska o swoim dzieciństwie (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:29 2023_09_12 12_45_21_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Marta Ptaszyńska o początkach edukacji muzycznej po przeprowadzce do Warszawy (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:19 2023_09_13 12_45_10_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Marta Ptaszyńska o studiach kompozytorskich w Paryżu (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
13:48 Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci_2023_09_14-12-46-30.mp3 Marta Ptaszyńska o Paryżu i wyjeździe do Stanów Zjednoczonych (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
14:12 2023_09_15 12_45_24_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Marta Ptaszyńska o amerykańskim okresie swojego życia (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
***
Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności
Przygotowała: Beata Stylińska
Data emisji: 11-15.09.2023
Godz. emisji: 12.45
pg