Pieczęć Erosa i Thanatosa

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2010 08:00
Rozmowa o wystawie w Zachęcie dzieł Jana Lebensteina jako przyczynek do refleksji o twórczości tego słynnego malarza.
Audio

 Ja nie lubię tych maszerujących kolumn – mawiał Jan Lebenstein – Te maszerujące kolumny awangardy, awangardy czerwonej, brunatnej czy awangardy maoistowskiej są identyczne. Ale w Paryżu wtedy trzeba było być w tłumie z awangardą.

Trzy zimy paryskie przyniosły dzieła prezentowane na wystawie w warszawskiej Zachęcie: Pieczęć Erosa i Thanatosa. Paryż, lata 60.

Jan Lebenstein był malarzem i grafikiem. Uprawiał swoistą odmianę malarstwa figuratywnego, włączając w nie elementy surrealistyczne i abstrakcyjne. Zilustrował m.in. "Folwark zwierzęcy" George'a Orwella i kilka ksiąg biblijnych. Tworzył także miejskie pejzaże, poetyckie transpozycje figury ludzkiej oraz - pełne ekspresji - kompozycje fantastyczno-symboliczne o motywach zwierzęcych.

O wystawie Lebensteina, a także o różnych jej kontekstach Hanna Maria Giza rozmawiała ze swoimi gośćmi: Moniką Małkowską i dr. Piotrem Kłoczowskim, kuratorem wspomnianej wystawy.

W audycji mówiono o mitach narosłych wokół twórczości Jana Lebensteina oraz o tym, czy wystawa w Zachęcie te stereotyoy przełamuje. Wiele miejsca w rozmowie poświęcono drodze artystycznej malarza - również w kontekście całego pokolenia młodych polskich artystów już po socrealizmie, a jeszcze przed nieznaną wtedy awangardą i jej ideą abstrakcji.

_

Piotr Kłoczowski mówił o celach, jakie przyświecały mu przy przygotowywaniu tej wystawy.

_

Goście Hanny Marii Gizy przybliżali nam znaczenie, w życiu i twórczości malarza, owych trzech paryskich zim lat 60., który to okres stał się ramą czasową warszawskiej wystawy: mówiono o wyobcowaniu Lebensteina wśród środowiska paryskiej awangardy, o istotnej cezurze roku 1968

_

Rozgorzał ten mały spór co do tego, czy Lebenstein był czy nie był artystycznym outsiderem...

Monika Małkowska zwróciła uwagę na swoistą dwubiegunowość w postrzeganiu Lebensteina: inny wydaje się być z punktu widzenia Polski, inny - patrząć się nań z Zachodu.

Rozmowa dotyczyła ponadto takich spraw, jak stosunek malarza do paryskiej lewicy, jego poczucie artystycznego (nie)spełnienia, jego "ciemny erotyzm".

Wysłuchaliśmy także wypowiedzi Wojciecha Fibaka, jednego z ważniejszych kolekcjonerów obrazów Lebensteina, o sobie-kolekcjonerze sztuki, o swoich  związkach z twórczością polskiego malarza, o pasji i przyjaźni.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji "Pieczęć Erosa i Thanatosa".

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Między Rzymem a Warszawą

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2007 15:30
W audycji sylwetka i twórczość polskiego malarza - Franciszka Smuglewicza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zachęta w 2010 roku

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 08:32
Zachęta zamknęła rok 2009 dość mocnym akcentem. Wszystko za sprawą wystawy "Zbigniew Libera. Prace 1982-2008", która była pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawą prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej. Rok 2010 zapowiada się równie ciekawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od faktów do fikcji: Historia Bezrobotnego Lucyfera

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2010 16:08
11 stycznia 2010, godz. 21:30
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie malarstwo współczesne

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2007 21:00
W sytuacji, kiedy wszystkie media zdominowane są kwestią lustracji w Kościele, proponujemy Państwu „złapanie oddechu” i spojrzenie na obrazy...
rozwiń zwiń