X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Pasażerki" wiele wcieleń

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2010 14:05
Rozmowa o różnych wcieleniach słynnego dzieła Zofii Posmysz, która zainspirowała niegdyś Andrzeja Munka oraz Mieczysława Weinberga.
Audio

W Sezonie na Dwójkę: opowieść o losach Pasażerki, postaci literackiej stworzonej przez Zofię Posmysz. Autorka opowiada o kolejnych wcieleniach Pasażerki – radiowym, teatralnym, filmowym i operowym.

Bezpośrednim bodżćem do stworzenia radiowej Pasażerki nr 45 była krótka wyprawa do Paryża, podczas której Zofia Posmysz usłyszała głos do złudzenia przypominający Annelise Franz - jej oprawczynię w nazistowskim obozie koncentracyjnym.

Narodziny Pasażerki w Paryżu

Obozowe losy Zofii Posmysz

 

Ukończona w 1959 roku Pasażerka nr 45 pewnie popadłaby w zapomnienie, gdyby nie wparcie Jerzego Pomianowskiego, wówczas wpływowego krytyka literackiego. I tak opowieścią Zoifii Posmysz zainteresowała się telewizja

Droga Pasażerki rozpoczęła sią za sprawą profesora Jerzego Pomianowskiego...

 

 

Nawet tragiczna śmierć Andrzeja Munka nie zatrzymała prac nad filmem Pasażerka

O tym, jak Andrzej Munk namówił Zofię Posmysz do napisania powieści

 

W końcu niezwykłą historią zaintereoswał się polski kompozytor mieszkający w Rosji, Mieczysław Weinberg. Opera Pasażerka doczekała się premiery dopiero w 2006 roku, całe dekady od śmierci twórcy. Muzyka Weinberga - przez całe dekady zapomniana - budzi ostatnio gorący entuzjazm w całej Europie. Jeden z brytyjskich krytyków nazwał nawet Weinberga "trzecim wielkim kompozytorem sowieckim po Prokofiewie i Szostakowiczu". Faktycznie twórca Pasażerki znajdował się pod silnym wpływem ostatniego z kompozytorów. Ale choć większość życia spędził w Związku Radzieckim, to urodził się i wykształcił w Warszawie, z której wypędziła go dopiero nazistowska inwazja oraz represje wobec ludności żydowskiego pochodzenia. 

Mieczysława Weinberga wspomina jego przyjaciel i miłośnik kultury polskiej, profesor Michaił Bialik

 

O spotkaniach z kompozytorem opowiada Zofia Posmysz

 

Tym bardziej do myślenia daje fakt, że muzyka Weinberga jest dziś nagrywana i studiowana w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, pozostając jednocześnie praktycznie nieznana w Polsce. Wiele może zmienić październikowa premiera Pasażerki w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Po spektaklu "zapoznanego arcydzieła dwudziestego wieku" w Bregencji dyskutowali Dorota Szwarcman i  Jacek Marczyński.

Do dzieła Weinberga dojrzeliśmy czterdzieści lat od jego powstania - mówi Jacek Marczyński

 

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prawdziwi mężczyźni i niezwykłe kobiety

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2010 15:18
Europejska prasa o męskości Johna Malkovicha i symfonicznych ciągotkach Stinga
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pasażerka" w operze

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2010 12:52
Recenzja z operowej adaptacji powieści Zofii Posmysz, rozmowa z Januszem Majewskim i prezentacja nowej sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej PR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tryumfalny powrót Weinberga

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2010 12:20
O sukcesie opery "Pasażerka" polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga na prestiżowym festiwalu w austriackiej Regencji opowiada krytyk muzyczny Jacek Marczyński
rozwiń zwiń

Czytaj także

Coś się kończy, coś zaczyna

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2010 15:35
W połowie września kulturalne centrum przeniesie się z Łodzi i Krakowa do Warszawy.
rozwiń zwiń