Reżyser "María de Buenos Aires": tango operity nie da się porównać z niczym innym

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2023 17:30
- Moja wiedza muzyczna nie jest może aż tak rozległa, ale rzeczywiście jak zacząłem tego pierwszy raz słuchać, byłem zachwycony. Koncepcja tango operity i jej realizacja jest dla mnie niepodobna do niczego innego - mówił w "Wybieram Dwójkę" Wojciech Faruga, reżyser spektaklu "María de Buenos Aires" na podstawie tango opery Astora Piazzolli. Premiera już wkrótce w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Plakat spektaklu Mara de Buenos Aires
Plakat spektaklu "María de Buenos Aires"Foto: materiały prom.

Mała opera, wielki zamysł

María, urodzona "w dniu, gdy Pan Bóg leżał pijany", wyrywa się z biedy i rodzinnej patologii na upragnioną wolność. Uwiedziona rytmem tanga, zanurza się w trzewia wielkiego miasta, zostaje prostytutką, poznaje co to seks i zbrodnia, w końcu sama zostaje zabita przez zgraję uliczników, gangsterów i burdelowych matron. "María de Buenos Aires" - tak zwana mała opera, potocznie nazywana tango operita, to spełnienie dążeń artystycznych Astora Piazzolli.

- W skali, na jaką to dzieło próbuje wskoczyć, rzeczywiście słychać pewien rodzaj opus magnum. Z jednej strony mamy oczywiście przecięcie tanga i opery. Z drugiej strony to też jest ciekawe, że i na poziomie muzyki, i na poziomie libretta dwójka autorów: Horacio Ferrer i Astor Piazzolla cały czas lawiruje między tangiem a muzyką sakralną. Czasami mam poczucie, że jest to próba stworzenia rodzaju mszy opartej na tangu - tłumaczył Wojciech Faruga.

María walczy o lepsze jutro

Teatrze Wielkim - Operze Narodowej trwają przygotowania do premiery spektaklu na podstawie tej tango opery. - W tej chwili dopinamy wszystko na ostatni guzik. Zaraz wracam do teatru na próbę i będę dopinał dalej. Mamy nadzieję, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby proces pracy nad tym spektaklem zakończył się szczęśliwie premierą - oznajmił reżyser.

Jak przyznał, realizacyjnie "María de Buenos Aires" to spore wyzwanie. - Mamy do czynienia ze strukturą, która najbliżej jest pewnie struktury suity. Bardzo często bowiem zmieniają się tu motywy, co przy prowadzeniu linearnej opowieści czasem nastręczało nam pewnych trudności. Wydaje mi się jednak, że udało się w ramach tej całej zmienności, którą niesie muzyka Piazzolli, stworzyć opowieść o kobiecie szarpanej namiętnościami i walczącej cały czas o swoją podmiotowość i samostanowienie - podkreślał gość Dwójki.

Posłuchaj
14:36 Wybieram Dwójkę faruga 10.03.2022.mp3 Rozmowa z Wojciechem Farugą, reżyserem spektaklu "María de Buenos Aires" (Wybieram Dwójkę) 

Premiera spektaklu już 16 marca.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Wojciech Faruga (reżyser)

Data emisji: 10.03.2023

Godzina emisji: 16.30

pg


Czytaj także

Spotkanie z muzyką Astora Piazzolli [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2023 12:00
11 marca 2021 roku obchodzono 100. rocznicę urodzin słynnego kompozytora tanga argentyńskiego. O jego twórczości w audycji opowiadał - i prezentował ją - Waldemar Malicki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Klaudiusz Baran prezentuje muzykę Astora Piazzolli

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2022 19:00
Rozgłos, a także liczne nagrody w konkursach muzycznych zdobył jako akordeonista, ale gra również na mniej znanym instrumencie - bandeonie. Gościem Adama Sztaby był Klaudiusz Baran.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Astor Piazzolla i jego następcy

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2022 14:11
Astor Piazzolla zmarł 30 lat temu. Czy wraz z jego śmiercią zakończyła się muzyczna epoka? 
rozwiń zwiń