X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Historia Wrocławia pisana muzyką

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2019 17:01
- Początek życia operowego we Wrocławiu był niezwykły, ponieważ trzeba było nauczyć niemieckich tancerzy góralskich tańców i ściągnąć chór z Bytomia. Nawet primadonna Franciszka Platówna zastawiła swój brylantowy pierścionek, żeby wypożyczyć kostiumy - opowiadała Beata Maciejewska w audycji "Dwójka na miejscu".
Audio
Dwójka na miejscu we Wrocławiu - Narodowe Forum Muzyki
"Dwójka na miejscu" we Wrocławiu - Narodowe Forum MuzykiFoto: PR2/Andrzej Zieliński

Jakub Kukla Monika Zając 1200.jpg
"Dwójka na miejscu" we Wrocławiu - galeria

W przedwojennym Wrocławiu wybudowano Breslauer Konzerthaus z dwiema salami koncertowymi: większą na 1200 osób i mniejszą na 600 osób. To miejsce było sercem muzycznego życia Breslau, chociaż jak zaznacza Beata Maciejewska, nie jedynym. - Mieliśmy jeszcze nieopodal wspaniały teatr miejski – dzisiejszą operę. Dwa razy płonął, ale udało się go odbudować. I chociaż w 1945 roku Wrocław leżał w gruzach, to dzięki temu miejscu 8 września można było wystawić "Halkę". Tak zapoczątkowano życie operowe w powojennym Wrocławiu - opowiadała publicystka.

Ciekawa jest również historia z 1881 roku, kiedy we Wrocławiu doszło do premierowego wykonania Uwertury Akademickiej Brahmsa. - Profesorowie z uniwersytetu uznali, że skoro Brahms przyjeżdża, a wszyscy go kochają, to trzeba na tym jakoś zarobić. Wymyślili, że dadzą mu doktorat honoris causa. I Brahms wysłał im kartki z podziękowaniem. Profesorowie jednak uznali, że kartka to za mało – oczekiwali od niego dowodu wdzięczności w postaci utworu. No więc nieszczęsny Brahms zwołał swoje muzy i tak pojawiła się Uwertura Akademicka - wyjaśniła Beata Maciejewska.

Rafał Augustyn dodał, że w przedwojenny Wrocław mógł się pochwalić bardzo bogatym życiem muzycznym. Oprócz wspomnianego Brahmsa występowało również wielu innych, cenionych muzyków – nie tylko w Konzetrhausie, nie tylko w operze, ale również w niedużym, a ciekawym wnętrzu, którym jest Oratorium Marianum. Grywali tam Franciszek Liszt, Henryk Wieniawski, Karol Lipiński. Była również spektakularna i głośna premiera "Erosa i Psyche" Ludomira Różyckiego i sporo innych spektakli czy oper w języku niemieckim. Niestety, wybuch II wojny światowej przeszkodził na wiele lat dalszemu rozwojowi kultury we Wrocławiu.

Współczesny Wrocław również może pochwalić się wieloma sukcesami w dziedzinie sztuki i kultury. Opowiadał o tym gospodarz Narodowego Forum Muzyki - Andrzej Kosendiak, który był z nami podczas audycji "Dwójka na miejscu". Wystąpił też Chrystian Danowicz – koncertmistrz Orkiestry Leopoldinum.

Goście "Dwójki na miejscu" mówili m.in. o tym czym jest "wrocławskość". O wrocławskim pokoleniu Y opowiadała  Natalia Grosiak z zespołu Mikromusic. Czym byłaby jednak audycja o Wrocławiu bez architektury? Michał Duda z Muzeum Architektury zaznajomił nas z tym, jak zmieniało się miasto na przestrzeni dekad, a Iwona Bigos opowiedziała o Pawilonie Czterech Kopuł. A że Wrocław to też literatura – nie tylko o Tadeuszu Różewiczu rozmawialiśmy z Katarzyną Janusik i Marcinem Hamkałą. Krzysztof Maj natomiast mówił nam o działalności Strefy Kultury Wrocław. Sprawdziliśmy także, co słychać w Teatrze Capitol odwiedziliśmy festiwal JazztopadTo właśnie temu ostatniemu wydarzeniu poświęcona była audycja "Jam Session", którą dzień wcześniej, w piątek 22 listopada, poprowadzili z festiwalowego klubu "Mleczarnia" (ul. Pawła Włodkowica 5) Przemysław Psikuta i Andrzej Zieliński.

Dwójka na Jazztopad Festival. "Jam session" z Wrocławia>>>

***

Tytuł audycji: Dwójka na miejscu

Prowadzą: Monika Zając i Jakub Kukla

Goście: Beata Maciejewska, Rafał Augustyn, Andrzej Kosendiak, Chrystian Danowicz, Natalia Grosiak, Michał Duda, Iwona Bigos, Katarzyna Janusik, Marcin Hamkała, Krzysztof Maj.

Data emisji: 23.11.2019

Godzina emisji: 15.00

am/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Działdowo. Miasto pogranicza i poezji

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2019 13:20
- Przyjeżdżają do nas różne ważne osobistości i mówią, że takiej publiczności, tylu poetów zebranych w jednym miejscu jeszcze nie widzieli - podkreślała w "Dwójce na miejscu" Jadwiga Smółka ze Stowarzyszenia Działdowska Kuźnia Słowa.
rozwiń zwiń