X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Agnew o "Orfeuszu": smyczki to słońce, dęte to piekło

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2017 13:00
- Ta opera jest świetnie zinstrumentowana. Mamy klawesyn, organy, lutnie, smyczki, puzony, rogi. Tymi narzędziami tworzymy obraz dźwiękowy, który nas już nie dziwi, ale dla ówczesnych słuchaczy był czymś zupełnie nowym - mówił o słynnym dziele Monteverdiego szef zespołu Les Arts Florissants.
Audio
  • Paul Agnew i Hannah Morrison o "Orfeuszu" Monteverdiego (Filharmonia Dwójki)
Portret Orfeusza, Tadeusz Styka, 1908 r.
Portret "Orfeusza", Tadeusz Styka, 1908 r.Foto: Tadeusz Styka/Wikimedia/Public domain

Les Arts Florissants 1200.jpg
Sylwetka zespołu Les Arts Florissants

Zespół Les Arts Florissants zaprezentował "Orfeusza" 4 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Paul Agnew podkreślał przed występem epokowe znaczenie tego dzieła. - To pierwsza wielka opera. Monteverdi miał oczywiście swoich poprzedników – Giulio Cacciniego i Jacopo Peri, ale to Monteverdi był tym, który naprawdę poruszył słuchaczy, zaangażował ich w opowiadaną historię, jednocześnie stawiając nowe granice tego, czym jest muzyka.

Dyrektor Les Arts Florissants zwracał uwagę, na przemyślaną instrumentację uwtoru. - Monteverdi korzysta z sekcji smyczkowej żeby zobrazować lekkość, ludzi skąpanych słońcem, chodzących po ziemi, na świeżym powietrzu. To dość prosta barwa. Ale kiedy wchodzimy do podziemi i poznajemy Plutona, warstwę muzyczną przejmują instrumenty dęte. W ostatnich scenach opery wszystkie instrumenty łączą się ze sobą w nową jakość, nowy świat złożony z poprzednich dwóch.

Śpiewak dodawał, że Monteverdi pozostawił dużą wolność w doborze instrumentów w wielu momentach "Orfeusza", dzięki czemu każdy może stworzyć własną wersję tego dzieła.

W audycji rozmawialiśmy także ze śpiewaczką Hannah Morrison, która tłumaczyła, dlaczego operę Monteverdiego zespół Les Arts Florissants wykonuje bez dyrygenta. Artystka zwracała też uwagę na poruszający przekaz "Orfeusza" i zakończenie, które jest inne niż w greckim micie.

***

Rozmawiała: Hanna Szczęśniak

Goście: Paul Agnew, Hannah Morrison (Les Arts Florissants)

Data emisji: 4.03.2017

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Śląski styl pracy {oh!} Orkiestry Historycznej

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2016 15:00
- Ludzie na Śląsku bardzo szybko i otwarcie mówią prawdę między oczy, cenimy sobie proste i jasne komunikaty - mówiła w Dwójce Martyna Pastuszka, koncertmistrzyni zespołu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Mozart miał obsesję na punkcie kobiet"

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2017 15:31
– Jego kontakt z kobietą jest wręcz erotyczny. Świetnie rozumie jej naturę, ale też dostrzega opresję, jakiej doświadczała w społeczeństwie – mówiła sopranistka Sandrine Piau, która wystąpiła w Katowicach wraz z zespołem Il Giardino Armonico.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Antoni Wit. Dyrygent radiowych orkiestr

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2017 16:00
Antoni Wit w historii Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny.
rozwiń zwiń